2021-12-07

Державна екологічна інспекція неправомірно застосувала норми права у позові до юридичної особи

До Одеського окружного адміністративного суду з позовом звернулась Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу до ТОВ «Агрофірма «Владівське подвір`я», в якому ДЕІ просила тимчасово заборонити (зупинити) діяльність відповідача в частині:

• здійснення діяльності з розведення свиней та в частині зберігання дизельного палива в ємності об`ємом 26 куб. м. до отримання висновку з оцінки впливу на довкілля;
• використання джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря (зварювальний апарат, заточувальний верстат) до отримання дозволу на викиди забруднюючих в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Позивач зазначив, що за результатами проведення перевірки був складений акт щодо недотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього середовища через неналежну експлуатацію зварювального апарату та верстату, що є порушенням ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».

У ході перевірки ТОВ «Агрофірма «Владівське подвір`я» була надана довідка що відповідач має поголів`я свиней у кількості 2 978 одиниць. При цьому звіт з оцінки впливу на довкілля не підготовлено, висновок з оцінки впливу на довкілля відсутній, що є порушенням Закону про ОВД.

Також ДЕІ встановлено, що відповідачем здійснюється зберігання дизельного палива в ємності об`ємом 26 мі. При цьому, всупереч Закону про ОВД, у відповідача відсутній висновок з оцінки впливу на довкілля на зберігання дизельного палива.

Позивач вважав наявність вказаних порушень є підставою для застосування заходів реагування до відповідача.

Згодом, до суду від ТОВ «Агрофірма «Владівське подвір`я» надійшов зустрічний позов, у якому підприємство просило визнати протиправним та скасувати пункти ДЕІ, вважаючи позови взаємопов`язаними.

В обґрунтування зустрічних позовних вимог ТОВ «Агрофірма «Владівське подвір`я» зазначало, що ТОВ не порушувало Закон про ОВД, оскільки він набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію через шість місяців з дня набрання ним чинності. Дія цього Закону не поширюється на суб`єктів господарювання, які отримали рішення про провадження планованої діяльності до набрання чинності цим Законом.

Закон передбачає умову отримання оцінки впливу на довкілля у випадку розширення та зміни, включаючи перегляд або оновлення умов провадження планованої діяльності, встановлених (затверджених) рішенням про провадження планованої діяльності або подовження строків її провадження, реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний ремонт, перепрофілювання діяльності та об`єктів.

Відповідно до Інформації з Державного реєстру ТОВ «Агрофірма «Владівське подвір`я» була введена в експлуатацію 15.02.2011 року та  не змінювалась. У цій же Інформації з державного реєстру міститься інформація про автозаправку, тобто ємності зі зберігання дизельного пального. 13.05.2016 року вона була внесена до статутного капіталу ТОВ «Агрофірма «Владівське подвір`я», тобто до введення в дію Закону України №2059-VIII, а тому цей

Закон у цій частині не розповсюджується на підприємство.

Також ТОВ «Агрофірма «Владівське подвір`я» зазначало, що мало на своєму балансі зварювальний апарат та заточувальний верстат, але вказані прилади не використовувало у своїй діяльності. Твердження про їх використання є припущеннями посадових осіб контролюючого органу. Після внесення ДЕІ Припису ТОВ «Агрофірма «Владівське подвір`я» надало відповідь про його виконання.

Пункт 4 Припису щодо необхідності виконання п.2.1.3.6 Дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами є неправомірним, оскільки вимоги дозволу виконуються.

ТОВ «Агрофірма «Владівське подвір`я» вважало, що його доводи в обґрунтування позовних вимог щодо протиправності вказаних пунктів Припису підтверджується тим, що  провадження по адміністративній справі про притягнення до відповідальності керівника ТОВ«Агрофірма «Владівське подвір`я» за правопорушення, передбачене ст.164 ч.1 КУпАП (підприємство здійснює діяльність без дозволу) закрито у зв`язку з відсутністю в його діях події і складу вказаного адміністративного правопорушення.

ДЕІ подала до суду відзив на зустрічну позовну заяву, у якому просила відмовити у задоволенні зустрічного позову.  Представник ДЕІ наполягав, що ТОВ порушило вимоги Закону №2059-VIII, відповідно до ч.4,6 ст.3 якого забороняється провадження планової діяльності, визначеної ч.2,3 цієї статті, без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планової діяльності.

На думку представника посилання ТОВ «Агрофірма «Владівське подвір`я» на закриття провадження по справі про адміністративне правопорушення відносно керівника ТОВ є необґрунтованими, оскільки в силу приписів ч. 7 ст. 78 КАС України правова оцінка, надана судом певному факту при розгляді іншої справи, не є обов`язковою для суду.

ДЕІ посилалась на правову позицію Верховного Суду по справі №826/4278/14, що акт перевірки є носієм доказової інформації про виявлені контролюючим органом порушення вимог природоохоронного законодавства. На думку представника ДЕІ контролюючий орган не позбавлений права викладати в акті перевірки власні висновки щодо зафіксованих обставин.

У результаті розгляду справи, суд встав на сторону відповідача, ТОВ «Агрофірма «Владівське подвір`я». Суд відмовив у задоволенні позову Державній екоінспекції, задовольнив зустрічний позов свиноферми, скасував неправомірні положення припису, а також зобов’язав ДЕІ сплатити судові витрати відповідача у розмірі 2270,00 грн.