2015-11-26

Профільний Комітет категорично не згодний з ідеєю об'єднання Мінприроди та Мінагрополітики

Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи занепокоєний намірами Уряду щодо об’єднання  низки міністерств, зокрема Міністерства екології та природних ресурсів з Міністерством аграрної політики та продовольства та наголошує, що цей крок неприпустимим і таким, що призведе до остаточного руйнування природоохоронної галузі.
Голова Комітету Микола Томенко звернувся до Президента України П.Порошенка та Прем’єр-міністра України А.Яценюка щодо неприпустимості такого кроку та зазначив наступне.
 
Міністерство екології та природних ресурсів є центральним органом виконавчої влади, що формує державну політику у сфері екології та природних ресурсів, носить міжгалузевий характер, а його діяльність спрямована на виконання передусім загальнодержавних завдань в різних сферах життєдіяльності суспільства, включаючи завдання щодо соціально-економічного розвитку, охорони навколишнього природного середовища, державного управління, національної безпеки держави.

Натомість головним завданням Мінагрополітики є формування політики у сфері сільського господарства та  продовольчої безпеки держави.
Об’єднання Мінприроди та Мінагрополітики призведе до конфлікту інтересів у сфері охорони довкілля і використання природних ресурсів та до посилення корупційної складової у цій сфері.

На сьогодні у сфері координації Мінагрополітики знаходиться Державне агентство лісових ресурсів України, Державне агентство рибного господарства України, що вже створило потужну корумповану систему, спрямовану виключно на отримання прибутків та нищення ресурсів, які знаходяться у сфері їх управління. При цьому охорона та відтворення цих ресурсів залишається поза увагою цих органів. Тоді як одним з головних завдань Міністерства екології та природних ресурсів є саме охорона та збереження природних ресурсів.

Питання навколишнього природного середовища, сталого розвитку на світовому рівні визначені як один із головних пріоритетів та безпекових факторів збереження людства. У рамках Угоди про асоціацію між Україною та Європейськими Союзом Україна взяла на себе зобов’язання щодо адаптації блоку Європейських директив, що здійснюється головним імплементуючим органом (Мінпририроди).
Сфера охорони довкілля вже зазнала значного руйнування через системне недофінансування за усіма напрямами, фактичну ліквідацію Державного фонду охорони навколишнього природного середовища та таких фондів на місцях, нецільового використання екологічного податку, ліквідації територіальних органів, неможливості здійснення повноцінного державного контролю за дотриманням природоохоронного законодавства, тотального правового нігілізму та ставлення держави до екологічних проблем як до другорядних.
Зважаючи на екологічні виклики та загрози, які останнім часом набувають катастрофічного характеру, порушення існуючої системи державного управління у сфері охорони довкілля призведе до дестабілізації та створення загрози для економіки та безпеки життєдіяльності.

Враховуючи вищезазначене, є неприпустимим зниження статусу Міністерства екології та природних ресурсів України та поєднання його з будь-яким центральним органом виконавчої влади, який, відповідно до законів України та законодавства ЄС, має забезпечувати впровадження екологічної складової у свою діяльність.

Вважаємо за необхідне віднайти рішення щодо посилення ролі Міністерства екології та природних ресурсів у системі державного управління, зокрема щодо координації через Міністра екології та природних ресурсів Державного агентства лісових ресурсів України та Державного агентства рибного господарства України, а також забезпечення повноцінного державного контролю за дотриманням природоохоронного законодавства.