2017-11-09

Вчені виявили під вулканами "холодильники" для магми

Вчені заявили про те, що магма під вулканами може протягом кількох тисяч років перебувати у відносно холодному кристалізованому стані. Потім магму розігріває сильний приплив тепла і відбувається виверження. Висновки дослідників опубліковані в журналі Proceedings of the National Academy of Sciences.

Вчені дослідили кристали магматичних порід, знайдені в районі кальдери Лонг-Веллі, одного з так званих супервулканів Землі. На основі результатів аналізу вчені змоделювали сценарій виверження супервулкана.

Кальдера Лонг-Веллі розташована на сході Каліфорнії в районі Мамонтових гір. Кальдера сформувалася в результаті потужного виверження 765 тисяч років тому — стінки кратера обрушилися вниз, утворивши улоговину. Передбачається, що супервулкан тоді викинув в повітря близько 650 км3 лави і попелу.

Матеріалом для дослідження стали 49 кристалів магматичної породи, зібрані біля скельного утворення Bishop Tuff. Вчені провели аналіз зразків калій-аргоновим методом. По співвідношенню концентрацій калію та аргону в породі дослідники встановили, що кристали сформувалися в різний час — різниця між зразками склала до 16 тисяч років. Значить, довгий час їхня температура залишалася порівняно невисокою, близько 400 °C (під час виверження магма розігрівається до 1200 °C). За словами вчених, аргон не зміг би накопичитися в зразках, якби магма залишалася гарячою довгий час. У цьому випадку концентрація аргону у всіх кристалах була б однакова.

Дослідники висловили кілька гіпотез про те, що може швидко розігріти магму хоча б до 700-800 °C. Можливо, це відбувається, коли в результаті деяких сейсмічних процесів на поверхні Землі швидко піднімається шар гарячої породи. Він підштовхує магму до поверхні, одночасно нагріваючи її. Подальші дослідження покажуть, чи правдива ця гіпотеза.

Читайте також: Причиною занепаду цивілізації Стародавнього Єгипту могли бути вулкани – вчені
Раніше вчені попередили про пробудження руйнівного вулкана Пектусан через ядерні випробування КНДР. Він розташований на кордоні Північної Кореї (провінція Янгандо) і Китаю (провінція Цзилінь). Від полігону Пангірі, де КНДР випробовує ядерну зброю, вулкан Пектусан відокремлює лише 115 км.