2014-11-27

Інформаційна довідка щодо незаконного видобутку бурштину

ІНФОРМАЦІЙНА ДОВІДКА
щодо стимулювання легалізації видобутку бурштину

З огляду на отримання численних повідомлень органів державної влади, місцевого самоврядування та громадян стосовно незаконного видобутку бурштину-сирцю на території Рівненської, а також Житомирської та Волинської областей Державна служба геології та надр України реагує на стурбованість громадськості з цього приводу.

Питання припинення незаконного видобутку бурштину потребує вирішення багатьох проблем (щодо дозвільних процедур, раціональних та сучасних методів добування бурштину, виділення земельних ділянок, їх подальшої рекультивації, дотримання видобувачами вимог трудового законодавства, охорони навколишнього природного середовища, охорони праці, вимог щодо належного перевезення, зберігання, охорони та реалізації бурштину тощо), а, отже, зачіпає, звичайно ж, компетенцію багатьох органів влади та потребує детального вивчення та вирішення.

Держгеонадрами України в межах конкретно своєї компетенції розроблено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення порядку користування надрами на ділянках проявів бурштину».

Слід звернути увагу, що Держгеонадрами України неодноразово опрацьовувалися із вищезазначеного питання пропозиції, розроблені обласними та районними радами, а також законопроекти, запропоновані народними депутатами України. Ці проекти спрямовані на легалізацію видобутку бурштину-сирцю, але при цьому не враховують необхідність нормативного врегулювання його геологічного вивчення.

Разом із тим, згідно Кодексу України про надра та за своєю суттю видобування корисної копалини та геологічне вивчення її родовища є різними і необхідними процедурами. Так, статтею 14 Кодексу окремо встановлено ці два види користування надрами.

Геологічне вивчення має обов’язково передувати видобуванню з метою забезпечення якомога раціональнішого та ефективнішого користування надрами. Саме тому легалізація виключно видобутку бурштину не матиме всієї повноти державного регулювання без встановлення передумов для спрощення так само отримання спеціальних дозволів на користування надрами для попереднього геологічного вивчення родовищ бурштину.

Це забезпечить для добросовісних надрокористувачів спрощений порядок для входження у зазначену сферу господарської діяльності з метою першочергового визначення запасів бурштину, прорахунку рентабельності та вже подальшого видобування згідно всіх законодавчих та геологічних вимог.

Для усунення цих недоліків вищеназваний законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення порядку користування надрами на ділянках проявів бурштину» має спростити отримання спеціального дозволу для користування надрами бурштиноносних порід без участі у аукціоні та без отримання гірничого відводу (для геологічного вивчення чи видобування).

Зокрема, змінами до статей 16 та 21 Кодексу України про надра законопроект визначає, що надра у користування на ділянках проявів бурштину, розмір яких не перевищує один гектар, надаються без участі у аукціоні та без надання гірничого відводу на підставі спеціальних дозволів, а також удосконалює процедуру отримання спеціального дозволу для цієї мети шляхом скорочення погоджувальних процедур.

Це дасть змогу спростити отримання бурштиноносних надр у користування:

  • не лише для видобування, а й геологічного вивчення, що забезпечить вивченість і затвердження запасів бурштину;

  • без обмежень за їх промисловим значенням, оскільки, власне, їх промислове значення можливо встановити лише за результатами геологічного вивчення. Таким чином, будь-які зміни щодо спрощення набуття спецдозволів для видобування бурштину не матимуть ніякого корисного результату, оскільки все одно родовище потребуватиме вивчення, для якого не визначається на сьогодні заходів зі спрощення отримання дозволу;

  • скоротить погоджувальні процедури з отримання дозволу, що особливо важливо для стимулювання легального користування бурштиноносними надрами та сприятиме ліквідації так званого «чорного старательства».

    Крім того, Держгеонадрами ведеться робота з розробки змін до Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615. Проаналізувавши ефект від аналогічної норми у чинному Порядку, вищезгаданим проектом, зокрема, також пропонується і надалі передбачити, що спеціальний дозвіл у разі геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки та видобування бурштиноносних порід на ділянках проявів бурштину надається без проведення аукціону

Таким чином, виходячи з наведеного, вищезгаданий проект Державної служби геології та надр України враховує побажання, зокрема, Рівненської обласної ради та Рівненської обласної державної адміністрації (оскільки у цій області порушена проблема є найгострішою), та на сьогодні вже був винесений на громадське обговорення, під час якого вищевикладені пропозиції щодо безаукціонного надання у користування бурштиноносних надр отримали підтримку громадськості та надрокористувачів.