2016-03-18

Держгеонадра: Питання реалізації державної політики у сфері державного геологічного контролю

Щодо питання застосування положень пункту 3 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 № 71-VIII

Згідно з статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174, Держгеонадра України здійснюють державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.

Механізм проведення державного геологічного контролю визначається Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 № 1294 (далі – Порядок).

Пунктом 5 Порядку визначено, що державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів, тобто користувачів надр, визначеними статтею 13 Кодексу України про надра яким, відповідно до статті 16 Кодексу надані спеціальні дозволи на користування надрами.

Пунктом 8 розділу ІІІ «Прикінцеві положення» Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 № 76-VIII установлено, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України) здійснюються протягом січня - червня 2015 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки.

На даний час мораторій встановлений вищезазначеним законом на проведення контролюючими органами перевірок підприємств, установ та організацій, фізичних осіб – підприємців закінчився 01 липня 2015 року.

Пунктом 3 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 № 71-VIII (далі – Закон № 71-VIII) установлено, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України.

Пунктом 1.1. статті 1 Податкового кодексу України визначено, що Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу.

Згідно з пунктом 41.1 статті 41 Податкового кодексу України контролюючими органами є органи доходів і зборів - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування єдиної державної податкової, державної митної політики в частині адміністрування податків і зборів, митних платежів та реалізує державну податкову, державну митну політику, забезпечує формування та реалізацію державної політики з адміністрування єдиного внеску, забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями при застосуванні податкового та митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску (далі - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику), його територіальні органи.

Таким чином обмеження на проведення перевірок підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами, встановлений Законом № 71-VIII, стосується лише контролюючих органів, визначених у підпункті 41.1 статті 41 Податкового кодексу України.

Враховуючи наведене, Державна служба геології та надр України правомірно керуючись пунктами 5, 6 Порядку склала квартальний план проведення перевірок користувачів надр на І квартал 2016 року, який затверджено наказом Держгеонадр України від 18.12.2015 № 431, та розмістила його у встановлені законодавством строки на своєму офіційному веб-сайті: www.geo.gov.ua та направила користувачам повідомлення про проведення планових перевірок.

Щодо питання застосування положень Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» в частині організації проведення планових комплексних перевірок діяльності надрокористувачів

Згідно з частиною другою статті Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі – Закон) у разі якщо суб’єкт господарювання на відповідний плановий період включений до планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) одночасно кількох органів державного нагляду (контролю), відповідні планові заходи здійснюються органами державного нагляду (контролю) комплексно - одночасно всіма органами державного нагляду (контролю), до планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) яких включено суб’єкта господарювання. Складання  та затвердження плану комплексних планових заходів державного нагляду (контролю) органами державного нагляду (контролю) здійснюються в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Внесення одного й того самого суб’єкта господарювання до планів державного нагляду (контролю)  різних органів державного нагляду (контролю) є підставою для проведення щодо такого суб’єкта господарювання  комплексного планового заходу державного нагляду (контролю).

Таким чином положення Закону передбачають затвердження планів заходів державного контролю (нагляду) кожним органом державного нагляду (контролю), а проведення комплексних планових заходів державного нагляду (контролю) органами державного нагляду (контролю) лише у разі якщо суб’єкт господарювання на відповідний плановий період включений до планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) одночасно кількох органів державного нагляду (контролю).

Міністерство економічного розвитку і торгівлі України на виконання Порядку складення та затвердження плану комплексних планових заходів державного нагляду (контролю) органів державного нагляду (контролю), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.2015 № 902, наказом від 30.11.2015 № 1553 затвердило План комплексних планових заходів державного нагляду (контролю) органів державного нагляду (контролю) на 2016 рік (із змінами, внесеними наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 01.02.2016 № 141).

Абзацом другим пункту 7 Порядку складення та затвердження плану комплексних планових заходів державного нагляду (контролю) органів державного нагляду (контролю), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.2015 № 902 «Деякі питання проведення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», визначено, що з урахуванням плану комплексних заходів органи державного нагляду (контролю), включені до плану, затверджують свої річні плани заходів державного нагляду (контролю).

Враховуючи наведене, Держгеонадра України своїм наказом від 10.02.2016 № 37 правомірно виклали план проведення перевірок надрокористувачів у І кварталі 2016 року, затверджений наказом Державної служби геології та надр України від 18.12.2015 № 431, в новій редакції з урахуванням Плану комплексних заходів нагляду (контролю) органів нагляду (контролю) на 2016 рік, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 30.11.2015 № 1553 (із змінами, внесеними наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 01.02.2016 № 141).

Щодо питання невчасного отримання повідомлення про проведення планової перевірки органами державного геологічного контролю

Вичерпні підстави для недопущення суб’єктом господарювання посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до перевірки встановлені абзацом сьомим частини четвертої статті 5, абзацом третім частини п’ятої статті 7 та статтею 10 Закону.

Так, згідно із вказаними положеннями Закону, суб'єкт господарювання має право не допускати посадову особу органу державного нагляду (контролю) до здійснення  планового заходу:

- в разі неодержання повідомлення про здійснення  планового заходу;

- якщо плановий захід здійснюється з порушенням вимог щодо періодичності проведення заходів державного нагляду (контролю), передбачених законом;

- якщо посадова особа органу державного нагляду (контролю) не надала копії документів, передбачених цим Законом, або якщо надані документи не відповідають вимогам цього Закону.

Водночас, згідно з абзацом другим статті 11 Закону суб'єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов'язаний допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом.

Необхідно наголосити, що форма Акту перевірки, затверджена наказом Міністерства екології та природних ресурсів України «Про затвердження форм документів у сфері здійснення державного геологічного контролю» від 28.03.2013 № 133, зареєстрованого Мінюстом України 05.04.2013 за № 563/23095, у Переліку питань для контролю дій посадових осіб органу державного геологічного контролю містить питання щодо вчасного письмового повідомлення суб’єкта господарювання про проведення планової перевірки надрокористувача не менше ніж за 10 календарних днів до її початку.