2018-11-22

Тектонічні плити Землі поглинають воду з поверхні планети

Вчені провели нове дослідження, в якому описали, як тектонічні плити поглинають воду з поверхні Землі, коли "пірнають" один під одного.
Про це повідомив журнал Naked Science.

Дослідники зуміли розрахувати це за допомогою природних сейсмічних процесів в Маріанській западині.

Дане відкриття серйозно вплине на розуміння глибоководних циклів Землі. Вода під її поверхнею може впливати на розвиток магми і "змащувати" тріщини, підвищуючи ймовірність землетрусів.

Морський геолог і геофізик Донне Шиллингтон з Земної обсерваторії Ламонта-Доерті описав у своєму дослідженні, опублікованому в журналі Nature, що вода зберігається в кристалічній структурі мінералів. Рідина стає частиною земної кори, коли формуються нові, гарячі океанічні плити і коли ці плити гнуться і тріскаються при зіткненні з сусідами.

"Останній процес - субдукція - єдиний спосіб, за допомогою якого вода може потрапити під кору і мантію. Однак інформації про те, скільки води рухається під час цього процесу, дуже мало", - сказано в повідомленні.

Дослідники використовували дані, отримані мережею сейсмічних сенсорів, розташованих навколо центральної Маріанської западини в Тихому океані. Найглибша частина западини йде більш ніж на 11 кілометрів нижче рівня моря. Датчики реєструють землетруси та їх відлуння, які дзвенять через всю земну кору, подібно дзвону.

Використовуючи виміряні швидкості, відомі температури і тиску на глибині, команда вирахувала, що зони субдукції тягнуть три мільярди тераграммов води в кору раз у мільйон років (тераграмм — мільярд кілограмів).

Вода, опускається під кору, повинна вийти назад - найчастіше у складі вулканічних вивержень. Але нові підрахунки кількості води, що йде вниз, перевищують розрахунки того, скільки речовини вулкани викидають.

"Отже, вчені щось упустили в своїх моделях. Дослідники впевнені, що в океанах немає відсутньої води. Тобто обсяги води, утянутой в кору і вилитою назовні, повинні бути приблизно однаковими. Той факт, що в розрахунках є невідповідність, вказує на те, що вчені не до кінця розуміють, як вода рухається через внутрішні частини нашої планети", - резюмували в повідомленні.