2017-10-03

Сенсаційне відкриття японських учених

Японські вчені знайшли на північному сході Канади поклади органічних порід, які свідчать про те, що життя могло існувати на Землі як мінімум чотири мільярди років тому.

Отримати нові дані японським вченим вдалося за допомогою аналізу складу вуглецю в графітових і карбонатних мінералах еоархея з півострова Лабрадор. Це відкриття спростовує думку, що найперші сліди живих організмів на нашій планеті з'явилися 3,75 млрд. років тому, як вважалося раніше. Результати досліджень були опубліковані в журналі Nature.

Перші живі організми з'явилися на Землі під час архейської ери, і поки не існує загальноприйнятої точки зору щодо того, як і коли зародилося життя. На сьогоднішній день є кілька копалин свідоцтв того, що мікроби вже існували в первинному океані Землі приблизно 3,4 мільярда років тому, однак багато вчених вважають, що життя могло зародитися набагато раніше.

Три роки тому японські геологи вивчаючи зразки графіту з Гренландії знайшли ознаки того, що життя вже існувала на Землі близько 3,7 млрд. років назад. У 2016 році вченими були знайдені перші незаперечні свідчення існування життя в ту епоху, а в 2015 році вони знайшли в Австралії приблизні сліди життя, населяла океани Землі 4 млрд. років назад.

Акідзумі Ісіда (Akizumi Ishida) з університету Токіо і його колеги, що відкрили сліди життя в Гренландії, продовжили свої розкопки, намагаючись знайти інші поклади графіту, що містять останки перших живих організмів на Землі.

Пошук вчені проводили за вже відпрацьованою методикою, вивчаючи структуру, хімічний та ізотопний склад найдавніших порід Землі, що сформувалися на найдавніших континентальних платформах. Як правило, графіт біогенного походження видають дві речі - низька частка важкого "вуглецю-13" і особлива структура його зерен, що включає в себе безліч елементів, схожих за формою і розмірами на клітини бактерій і архей.

Подібні поклади Акідзумі Ісіда і його однодумці знайшли на північному сході Канади, неподалік від міста Сент-Джонс, столиці острова Ньюфаундленд. Усередині місцевих гірських порід, що сформувалися приблизно 3,95 млрд. років тому, вчені знайшли безліч дрібних пустот, що містили в собі графіт.

Це відкриття змусило їх розколоти приблизно півтори сотні кругляків з Ньюфаундленду і детально вивчити ізотопний склад цих включень і проаналізувати їх форму. В цілому японські геологи знайшли приблизно три десятка покладів графіту, які відповідали і тому, і іншому критерію їх біологічного походження.

Велика кількість зразків графіту дозволило японським вченим отримати уявлення, як виглядала породила їх життя і в яких умовах вона жила. Наприклад, досить високі частки ітрію і деяких інших рідкоземельних металів вказують на те, що перші мікроби Землі жили не в прісноводних озерах, а в солоній морській воді. Сьогодні багато вчених сумніваються в можливості цього, вказуючи на відсутність у первинному океані Землі багатьох критично важливих елементів, таких як бор або марганець, присутніх у великій кількості на суші.

Незважаючи на всю значимість результатів аналізу, низька кількість вуглецю є всього лише непрямим доказом існування життя.

Щоб підтвердити свою теорію, дослідники провели цілу серію тестів, вивчивши ізотопний склад графітних зерен і порівнявши його з даними іншого шару. Зерна відрізнялися від навколишнього середовища на 25 проміле.

Крім того, низька концентрація важкого вуглецю в цих покладах вказує на те, що ці бактерії харчувалися воднем або чистої органікою, використовуючи їх енергію для того, щоб перетворювати молекули вуглекислоти в чадний газ і використовувати його для синтезу амінокислот і інших, необхідних для життя елементів. За інформацією інтернет-ЗМІ.