Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування визначено головним з розгляду законопроекту про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення господарської діяльності (реєстр. № 13325 від 30.05.2025), поданий Кабінетом Міністрів України.
Метою законопроекту, як зазначено у пояснювальній записці до нього, є створення сприятливого середовища для розвитку бізнесу та зниження адміністративного навантаження на підприємців шляхом скасування неефективних, інституційно застарілих інструментів державного регулювання господарської діяльності, зокрема, за рекомендаціями Міжвідомчої робочої групи з питань прискореного перегляду інструментів державного регулювання господарської діяльності, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 13.01.2023 № 44 та плану заходів щодо дерегуляції господарської діяльності та покращення бізнес-клімату, затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 1413 (в редакції від 03.09.2024).
Законопроектом, зокрема, пропонується скасувати 63 інструменти, які, визнані Урядом застарілими, неактуальними, дублюючими та обтяжуючими для бізнесу:
– у сфері охорони здоров’я запропоновано на скасування 2 інструменти, а саме, дозвіл спеціальний на зайняття народною медициною (цілительством) та сертифікат про державну реєстрацію небезпечного фактору;
– у сферах охорони атмосферного повітря та водного господарства запропоновано на скасування 18 інструментів, зокрема, дозвіл на провадження діяльності, спрямованої на штучні зміни стану атмосфери та атмосферних явищ у господарських цілях, погодження на викиди забруднюючих речовин, для яких не встановлено відповідних нормативів екологічної безпеки, погодження межі зон санітарної охорони водних об’єктів, погодження нормативів водопостачання тощо;
– у сферах агропромислового комплексу, лісового, мисливського, рибного господарств та тваринного світу запропоновано на скасування 23 інструменти, зокрема, дозвіл на вирубування насінників і плюсових дерев; дозвіл на добування мисливих тварин для наукових цілей, переселення в нові місця перебування, а також збирання пташиних яєць; витяг з Державного реєстру сертифікованих інженерів-геодезистів; дозвіл на будівництво меліоративних систем та окремих об’єктів інженерної інфраструктури; страхування зерна, прийнятого на зберігання за простим або подвійним складським свідоцтвом, від ризиків випадкової загибелі, пошкодження або втрати тощо;
– у сферах енергетики, альтернативних видів палива, будівництва та вибухових матеріалів промислового призначення запропоновано на скасування 8 інструментів, зокрема, підтвердження належності палива до альтернативного; погодження про можливість використання земель і водойм, розташованих у санітарно-захисних зонах атомних електростанцій, з народногосподарською метою; погодження Головним архітектором міста, району містобудівних та архітектурних проектних рішень об’єктів, розташованих в історичній частині міста, історичних ареалах, на магістралях та площах загальноміського значення; свідоцтв на придбання та зберігання вибухових матеріалів промислового призначення тощо;
– у сферах зовнішньо-економічної діяльності, інвестиційної політики, культурної спадщини, інноваційної діяльності, освіти та кінематографії запропоновано на скасування 12 інструментів, зокрема, висновок на право проведення переговорів (генеральний, відкритий, разовий висновок); державна реєстрація договорів (контрактів) про спільну інвестиційну діяльність за участю іноземного інвестора; ліцензія на провадження освітньої діяльності у сфері позашкільної освіти; дозвіл на утворення територіально відокремленого структурного підрозділу іноземного закладу вищої освіти; дозвіл на застосування металошукачів чи будь-якого іншого пошукового обладнання або відповідної технології на об’єктах культурної спадщини тощо.
Крім того, Кабінетом Міністрів України також подано на розгляд Верховної Ради України законопроект про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо спрощення умов ведення господарської діяльності (реєстр. № 13326 від 30.05.2025). Головним з розгляду законопроекту визначено Комітет Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності.
Законопроектом пропонується:
– скасувати адміністративну відповідальність за порушення встановлених законодавством вимог щодо заняття народною медициною (цілительством) та за порушення порядку здійснення діяльності, спрямованої на штучні зміни стану атмосфери і атмосферних явищ у господарських цілях, враховуючи скасування дозволів на дані види господарської діяльності;
– переглянути адміністративну відповідальність у сфері охорони культурної спадщини, враховуючи скасування дозволу на зміну призначення пам’ятки, її частин та елементів, виконання написів, позначок на ній, на її території та в її охоронній зоні.
Проведення такої системної дерегуляції потребує широкого обговорення із залученням зацікавлених осіб, представників бізнесу та громадськості.
Законопроект беззаперечно потребує деталізації та пояснень. Комітетом вже підготовлені відповідні листи до профільних міністерств та центральних органів виконавчої влади з проханням надати чіткі обґрунтування щодо кожного інструменту, що пропонується до скасування, зокрема:
– які альтернативні механізми контролю передбачаються;
– як це вплине на підзвітність суб’єктів господарювання.
Також важливим є збереження балансу, тож необхідно забезпечити, щоб скасування дозволів і вимог не створювало прогалин у безпеці, контролі якості чи охороні культурної спадщини, а також у забезпеченні дотриманні вимог природоохоронного законодавства та екологічних прав і обов’язків громадян.
Крім того, відповідно до проведеного Програмою підтримки інтеграції України до ЄС (UA2EU) аналізу на предмет наявності положень, що можуть стосуватися міжнародно-правових зобов’язань України у сфері європейської інтеграції та права ЄС (ЄІ складової), законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення господарської діяльності (реєстр. № 13325 від 30.05.2025) містить деякі положення, що охоплюються регулюванням на рівні права ЄС.
Законопроект має сприяти євроінтеграції, а дерегуляційні заходи мають відповідати зобов’язанням України в межах Угоди про асоціацію з ЄС — спрощення не має суперечити принципам доброго врядування та сталого розвитку, а також правового забезпечення раціонального й ефективного використання природних об’єктів їх власниками й користувачами.