Наприкінці січня Кабмін прийняв постанову про виключення моніторингу та наукового супроводження надрокористування з Порядку надання спецдозволів. Проте, моніторинг та наукове супроводження надрокористування є одним із обов’язкових до виконання пунктів особливих умов спеціального дозволу, а також програми робіт. GEOnews.com.ua звернувся за коментарем до заступника директора Українського державного геологорозвідувального інституту Олега Зур‘яна.
Олеже Володимировичу, прокоментуйте, будь ласка, чи не суперечить одне твердження іншому і що робити тим надрокористувачам, які не бажають проводити моніторинг та наукове супроводження надрокористування?
Так, дійсно, постановою № 42 Кабмін виключив з Порядку надання спецдозволів пункт щодо проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування. (Від ред.: Постановою Кабінету Міністрів України від 28 січня 2015 р. N 42 внесені зміни до Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 р. N 615 в частині виключення абзацу третього пункту 26, який передбачав, що проведення моніторингу та наукове супроводження виконання особливих умов користування надрами, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами, здійснюються спеціалізованими державними геологічними підприємствами, установами та організаціями) І останнім часом в ЗМІ деякими коментаторами розповсюджується інформація, що надрокористувачі можуть не виконувати один із пунктів особливих умов спецдозволів та Програми робіт, а саме проведення моніторингу та наукове супроводження виконання особливих умов користування надрами.
Проте, ми хочемо звернути увагу на спеціальний дозвіл на користування надрами, який фактично є угодою між державою та суб‘єктом господарювання, що дає право на користування надрами. Сьогодні значна частина надрокористувачів мають діючі спеціальні дозволи, однією з особливих умов яких передбачається обов’язковий моніторинг та наукове супроводження надрокористування.
Крім того, невід‘ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами. Додатком 2 до Угоди є Програма робіт, в якій прописано: «Укладання договору про здійснення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов Дозволу та Угоди про умови користування надрами».
Порядок та зміст проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування визначено Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України 11.03.2013 N 96, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27 березня 2013 р. за N 500/23032, який є чинним.
Тобто, виходить, що надрокористувач, який не здійснює моніторинг, порушує умови спецдозволу?
Так. Ми вважаємо, що не проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування є порушенням умов спеціального дозволу та угоди, що в свою чергу несе ризики втрати права на користування надрами у разі формального підходу представника контролюючого органу.
На нашу думку, якщо надрокористувач прийме рішення відмовитися від послуг з проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування, логічним було б одночасно прийняти рішення про внесення змін до спеціального дозволу та Програми робіт задля уникнення у подальшому непорозумінь з державою.
Якщо ж надрокористувач прийме рішення щодо внесення змін до Програми робіт та спеціального дозволу, виникне необхідність отримати позитивний висновок підприємства, яке проводить моніторинг та наукове супроводження виконання особливих умов користування надрами, відповідно до пп. 3.2. та 3.3. Угод про умови користування надрами.
Отже, якщо коротко узагальнити, надрокористувачеві необхідно або вносити зміни до спецдозволу, або продовжувати моніторинг та наукове супроводження надрокористування?
Цілком вірно, і саме такі роз‘яснення УкрДГРІ надає замовникам послуг з проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування.
26.02.2015 р.