2016-09-16

В "Укргазвидобуванні" назвали умови співпраці з приватними інвесторами

На прес-конференції в Міністерстві енергетики та вугільної промисловості України були озвучені тези стосовно виведенння ліцензій Укргазвидобування в угоди про розподіл продукції (УРП) з приватними компаніями. Компанія виступає за цивілізовану професійну дискусію за цією темою. Голова Правління ПАТ «Укргазвидобування» на своїй прес-конференції, що відбулася сьогодні в приміщенні НАК «Нафтогаз України», задля уникнення спекуляцій, озвучив офіційну позицію УГВ щодо цього питання.

Отже:
УГВ дійсно розглядає УРП та інші механізми залучення сторонніх інвестицій (наприклад, PEC- production enhancement contracts). Але аналіз показує, що УРП економічно доцільне тільки для виснажених родовищ або для родовищ на ранній стадії розробки (грінфілд), які є менш пріоритетними з точки зору стратегії УГВ. В таких випадках залучення сторонніх інвестицій може прискорити базову розвідку, пошук та розробку, та може сприяти усуненню геологічних ризиків на деяких площах. Ключовою вимогою до УРП є інвестиції в базову розвідку, пошук та розробку.

Представники міністерства ПЕК неодноразово заявляли про бажання вивести з УГВ на УРП основні великі родовища, наприклад Шебелинське, Тимофіївське, Яблунівське, Котелевське тощо, сумарний видобуток яких перевищує 50% видобутку УГВ. Оскільки газ з цих родовищ, як і весь газ виробництва УГВ, іде для потреб населення, намагання вивести ці родовища з УГВ дуже нагадують сумнозвісні корупційні схеми договорів СД, які виводили газ для потреб населення на комерційні структури.

За часи розробки та експлуатації цих основних родовищ держава в особі УГВ вклала мільярди гривень в розвідку, пошук, розробку та експлуатацію. Намагання вивести ці родовища в УРП зараз виглядають як намагання отримати ресурс державних надр, без інвестицій в базову розвідку та розробку, так само, як виводилися свердловини в схеми СД.

Після приведення ціни на газ УГВ до ринкового рівня, виведення великих основних родовищ в УРП втрачає економічний сенс (як втратили сенс за нової ціни також схеми СД). УГВ отримає від подальшої експлуатації основних великих родовищ таку саму ціну, як отримали би оператори УРП.

Стратегія УГВ має детальний план подальшої розробки і ескплуатації великих основних родовищ (як і інших активів), що передбачає до 2020 року на цих родовищах буріння свердловин, активну інтенсифікацію, будівництво та модернізацію компресорних станцій тощо.

Сплата ренти за видобуток газу УГВ є основним ресурсом для забезпечення системи субсидій для населення. Тільки в 2016 році УГВ сплатить 36 млрд грн податків та зборів, з них 24 млрд грн ренти. Держава отримає БІЛЬШЕ податків та зборів від експлуатації основних родовищ за умов подальшої експлуатації УГВ. Виведення основних родовищ в УРП означає зменшення надходжень бюджету від ренти на газ та підриває ресурсну базу для функціонування системи субсидій для населення.

За нової ціни УГВ має достатньо ресурсів для самостійної подальшої розробки та експлуатації родовищ, модернізації обладнання, сплати всіх податків (тільки в 2016 році буде сплачено 36 млрд грн податків) і виплати дивідендів.

При розробці та експлуатації родовищ (самостійно УГВ чи оператором УРП) будуть використовуватися послуги з буріння, супервайзінгу, капремонту свердловин, ГРП тощо. Масштаб діяльності УГВ (75% видобутку газу в Україні, 90% всієї сейcморозвідки) означає, що УГВ зможе завжди отримати ціну на ці послуги нижче ніж будь-який приватний оператор, за умов чесної конкуренції та відкритих закупівельних процедур, які вже впровадило УГВ. Це було продемонстровано, наприклад проведенням відкритих прозорих тендерів на ГРП. УГВ отримало ціну від міжнародних компаній в 3 рази нижче ніж отримували приватні оператори в Україні раніше.

Як вертикально інтегрована компанія з повним циклом розвідки, розробки та експлуатації родовищ (включає дослідження та проектні роботи, буріння, геофізичні роботи, будівництво, рятувально-аварійні роботи) УГВ має значні переваги над приватними операторами з точки зору оперативності та вартості виконання робіт.

УГВ розробило чітку систему крітеріїв для відбору родовищ-кандидатів для потенційних УРП та прозорий конкурентний процес та алгоритм залучення міжнародних операторів і інвесторів для проведення відкритого конкурсу для укладання УРП. Ці документи були подані до уваги міністерства ПЕК, на що була отримана відповідь, що “ці документи не включають основні родовища, на які розраховує міністерство”.

Кінцевими бенефіціарами УГВ та її ресурсної бази є народ України (через Нафтогаз). Крім збільшення власного видобутку газу – візія УГВ – також збільшення вартості активів компанії для кінцевих акціонерів – народу України. З цього боку будь-яке виведення ліцензій в УРП повинно розглядатися з точки зору максимізації акціонерної вартості компанії. Це питання рівня Наглядової Ради, яка була створена якраз для захисту інтересів акціонерів – народу України. Наглядова Рада Нафтогазу повинна розглянути та проаналізувати будь-які можливі партнерства.
УГВ розуміє та поділяє бажання місцевих органів влади отримувати пряму вигоду від збільшення видобутку газу, але вважає, що інтереси місцевих громад повинні бути враховані іншими механізмами, а не через укладання юридично складних та довготривалих УРП. На підтримання інтересів місцевих громвд, УГВ зі свого боку:

А) Планомірно підтримує на всіх рівнях прийняття законоопроекту 3038 про розподіл 5% ренти від видобутку газу для місцевих громад.
Б) Уклала та виконує соціальні угоди про фінансування соціальних проектів з областями найбільшого видобутку.
В) На доручення Прем’єр-міністра розроблє програму Корпоративної соціальної відповідальності і прямого фінансування соціальних проектів громад (до прийняття закону 3038). “УГВ інвестує в громади.”