2009-07-24

Україна. Про особливості справляння збору за спецвикористання природних ресурсів в частині платежів за користування надрами для видобування корисних копалин

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

ОГЛЯДОВИЙ ЛИСТ

10.07.2009  N 14448/7/15-0617

                                      Державним податковим
                                      адміністраціям в Автономній
                                      Республіці Крим, областях,
                                      мм. Києві та Севастополі


Про особливості справляння збору
за спеціальне використання природних ресурсів
в частині платежів за користування надрами
для видобування корисних копалин

Оглядовий лист по збору за спеціальне використання природних ресурсів в частині платежів за  користування  надрами  для видобування корисних копалин

1. Про  особливості  справляння  у  2009  році  платежів   за користування  надрами  та  збору  за  геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету

Державна податкова  адміністрація України направляє для використання  у роботі Рекомендації щодо особливостей справляння у 2009  році  збору  за  геологорозвідувальні  роботи,  виконані  за рахунок  державного бюджету,  платежів за користування надрами для видобування корисних копалин та плати за  користування  надрами  в цілях, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, в умовах дії Законів України від 3 червня 2008 року N 309-VI(  309-17  )  "Про внесення змін   до  деяких  законодавчих  актів  України"  та  від 25 грудня 2008 року N 798-VI( 798-17  )  "Про  внесення  змін  до Закону  України  "Про  внесення  змін до деяких законодавчих актів України".

Зобов'язуємо довести зазначені Рекомендації до підпорядкованих органів  державної  податкової служби та провести роз'яснювальну роботу з платниками збору  за  геологорозвідувальні роботи,  виконані  за  рахунок  державного  бюджету,  платежів  за користування надрами для видобування корисних копалин та плати  за користування   надрами  в  цілях,  не  пов'язаних  з  видобуванням корисних копалин.

Рекомендації щодо  особливостей  справляння у 2009 році збору за геологорозвідувальні роботи,  виконані  за  рахунок  державного бюджету, платежів за користування надрами для видобування корисних копалин та плати за користування надрами в цілях,  не пов'язаних з видобуванням корисних копалин

Порядок справляння  збору  за  геологорозвідувальні   роботи, виконані  за  рахунок  державного бюджету у 2009 році не змінився. Справляння  цього  збору  регламентується  Порядком   встановлення нормативів  збору  за  геологорозвідувальні  роботи,  виконані  за рахунок  державного  бюджету,  та  його  справляння,  затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 січня 1999 року N 115 ( 115-99-п ) "Про  затвердження  Порядку  встановлення  нормативів збору   за   геологорозвідувальні   роботи,  виконані  за  рахунок державного бюджету, та його справляння" із змінами та доповненнями (далі  -  Порядок  N  115),  та Інструкцією про порядок справляння збору  за  геологорозвідувальні  роботи,   виконані   за   рахунок державного бюджету, затвердженою спільним наказом Комітету України з питань геології та використання надр і ДПА України від  23.06.99 N 105/309( z0474-99 ), зареєстрованим у Мін'юсті України 16.07.99 за N 474/3767  із  змінами  та  доповненнями  (далі  -  Інструкція N 105/309).

Згідно з  додатком  до  Порядку  N 115( 115-99-п ) нормативи збору  за  геологорозвідувальні  роботи,   виконані   за   рахунок державного  бюджету,  встановлені окремо для кожного виду корисних копалин чи групи  близьких  за  призначенням  корисних  копалин  у гривнях  до  одиниці  видобутку  чи  погашення  у  надрах  запасів корисних копалин.

Звертаємо увагу,  що  відповідно  до  пункту  6   Прикінцевих положень Закону України від 3 червня 2008 року N 309-VI( 309-17 ) "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України"  (далі  - Закон  N  309) до нормативів збору за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету, які затверджені постановою Кабінету Міністрів   України   від   29  січня  1999  року  N  115 ( 115-99-п ), застосовується коефіцієнт 2,27.

Проте, розрахунок  збору  за   геологорозвідувальні   роботи, виконані за рахунок державного бюджету, не передбачає застосування коефіцієнта 2,27 до нормативів збору.  Отже,  у рядку 4  "Норматив збору"   необхідно   проставляти   норматив  збору  з  урахуванням коефіцієнта 2,27,  який повинен містити стільки знаків після коми, скільки містила його початкова величина, з відповідним округленням за загальновстановленими правилами.

Підпунктом 4.2 пункту 4 Інструкції N  105/309 (  z0474-99  ) передбачено,   що   нормативи   збору   підлягають   індексації  з урахуванням  офіційно  встановленого  та  опублікованого   індексу інфляції.  Індексація нормативів здійснюється при розрахунку збору за звітний квартал з  урахуванням  індексу  інфляції  за  останній місяць  звітного кварталу і його величина визначається у відсотках до попереднього місяця  з  одним  десятковим  знаком  після  коми. Величини   індексів   інфляції  щомісячно  визначаються  Державним комітетом статистики України і опубліковуються в газеті  "Урядовий кур'єр".

Розрахунки збору,  базовий  податковий  (звітний)  період для якого дорівнює календарному кварталу, подаються надрокористувачами протягом  40  календарних днів,  наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу,  а сплата збору  проводиться протягом   10   календарних   днів,  наступних  за  останнім  днем граничного терміну подання розрахунку збору.

Збір за  геологорозвідувальні  роботи  є  складовою   доходів спеціального  та загального фондів державного бюджету.  Відповідно до пункту 6 статті 2 та пункту 22  статті  6  Закону  України  від 26 грудня  2008  року  N  835-VI ( 835-17 ) "Про Державний бюджет України на 2009 рік" 25,45  відс.  збору  за  геологорозвідувальні роботи  належать до доходів загального фонду,  а 74,55 відс.  - до доходів спеціального фонду Державного бюджету України.

Порядок справляння  платежів  за  користування  надрами   для видобування   корисних   копалин   у   2009  році  регламентується постановою Кабінету Міністрів України від  26  березня  2008  року N 264( 264-2008-п )  "Про  заходи  щодо  справляння  платежів  за користування  надрами для видобування корисних копалин" із змінами і доповненнями (далі - Порядок N 264).

Звертаємо увагу,  що  пунктом  2 Порядку N 264( 264-2008-п ) встановлено,  що платежі справляються із суб'єктів господарювання, які   здійснюють   видобування  корисних  копалин  або  геологічне вивчення надр з подальшою дослідно-промисловою розробкою.

Нагадуємо, що  пунктом  3  Порядку  N  264 (  264-2008-п   ) передбачено,  що  об'єктом  справляння платежу є обсяг (кількість) погашених  або  видобутих  корисних  копалин,  який   визначається платником за відповідною інструкцією, затвердженою Мінприроди.

Пунктом 4 цього Порядку( 264-2008-п ) зазначено, що вартість видобутих  у  звітному  (податковому)  періоді  корисних   копалин (готової продукції) обчислюється платником для кожної ділянки надр на   базових   умовах   поставки    (склад    готової    продукції гірничодобувного підприємства) за більшою з таких її величин: за фактичними цінами реалізації видобутих корисних копалин; за розрахунковою вартістю видобутих корисних копалин.

Вартість одиниці видобутих корисних копалин визначається: - за фактичною ціною реалізації корисних копалин - відповідно до положень пунктів 5 - 7 зазначеного Порядку( 264-2008-п ); - за розрахунковою вартістю - відповідно до положень  пунктів 8 - 13 Порядку N 264( 264-2008-п ).

Податкові зобов'язання з платежів за користування надрами для видобування корисних копалин за звітний період обчислюються згідно з пунктом  14 Порядку N 264( 264-2008-п ) за формулою залежно від застосування базових нормативів платежів  (абсолютних  (тобто  для видобутих та погашених запасів)) та відносних величин (у відсотках до вартості одиниці видобутих корисних копалин).

Слід зазначити,  що  пунктом  7  розділу  II  Закону  N   309 ( 309-17  ) запроваджені базові нормативи платежів за користування надрами для видобування корисних копалин згідно з додатком N 1  до цього Закону, який є його невід'ємною частиною.

При цьому   необхідно   врахувати,  що  Законом  України  від 25 грудня 2008 року N 798-VI( 798-17  )  "Про  внесення  змін  до Закону  України  "Про  внесення  змін до деяких законодавчих актів України" пункт 8 розділу II Закону N  309 (  309-17  )  доповнено новим  абзацом,  у  якому  установлено,  що у 2009 році до базових нормативів, визначених у додатку N 1 до Закону N 309, які належать до   абсолютних   величин,   застосовується  коефіцієнт  1,439  та запроваджується базовий норматив платежів за користування  надрами для  видобування глинистих порід у розмірі 5 відсотків до вартості таких видобутих порід, замість нормативів у абсолютних величинах.

Це стосується таких корисних копалин,  як  каолін  первинний, каолін вторинний,  глина вогнетривка,  глина тугоплавка,  сировина керамзитова,  сировина   цегельно-черепична,   для   яких   базові нормативи  були  встановлені в абсолютних величинах,  в залежності від вмісту оксиду алюмінію (Al O ) і  поділялися  на  такі  групи:
                              2 3
кислі до 14 відс.  - 3,0 грн.,  напівкислі - 14,01 -  28  відс.  - 4,0 грн.,  основні - 28,01 - 38 відс.  - 9,0 грн., високоосновні - 38,01 -  45  відс.  -  13,5   грн.,   високоглиноземні   -   понад 45,01 відс. - 20,0 грн. за одну тонну видобутої сировини.

Водночас слід зауважити,  що такі корисні копалини, як каолін первинний,  каолін вторинний,  глина вогнетривка, глина тугоплавка та  сировина керамзитова відповідно до листа Міністерства фінансів України від 21.08.2008 N  31-12040-432-18/32726 (  v2726201-08  ) віднесено  до  корисних  копалин  місцевого  значення і платежі за вказані глинисті породи спрямовуються до місцевих бюджетів.

Порядок подання розрахунків платежів за користування  надрами для  видобування корисних копалин та сплати податкових зобов'язань у 2009 році  не  змінився.  Розрахунки  платежів  за  користування надрами,  базовий  податковий  (звітний)  період для яких дорівнює календарному кварталу,  подаються надрокористувачами  протягом  40 календарних днів,  наступних за останнім календарним днем звітного (податкового)  кварталу,  а  їх  сплата  проводиться  протягом  10 календарних  днів,  наступних  за останнім днем граничного терміну подання розрахунку.

До затвердження  розрахунків  по  платежах  за   користування надрами для видобування корисних копалин при визначенні податкових зобов'язань по цих платежах  слід  керуватися  рекомендаціями,  що направлялися листом  ДПА  України  від 24.04.2008 N 8681/7/15-0617 ( v8681225-08, va681225-08 ).

Щодо порядку справляння у 2009  році  плати  за  користування надрами  в  цілях,  не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, повідомляємо наступне.

Справляння плати  за  користування  надрами   в   цілях,   не пов'язаних   з   видобуванням  корисних  копалин,  регламентується відповідним Порядком,  затвердженим постановою Кабінету  Міністрів України  від  8  листопада  2000  року N 1682( 1682-2000-п ) "Про плату  за  користування  надрами  в   цілях,   не   пов'язаних   з видобуванням  корисних копалин" зі змінами та доповненнями (далі - постанова  N  1682),  та  Інструкцією  про  порядок  обчислення  і справляння плати за користування надрами в цілях,  не пов'язаних з видобуванням  корисних  копалин,  затвердженою  спільним   наказом Мінекології  України,  Мінфіну  України,  ДПА  України та Мінпраці України від 08.02.2001 N 37/45/73/44( z0160-01 ),  зареєстрованим у  Мін'юсті  України  22.02.2001  за  N  160/5351,  із  змінами та доповненнями.

Звертаємо увагу,  що  у  2009   році   нормативи   плати   за користування   надрами  в  цілях,  не  пов'язаних  з  видобуванням корисних копалин,  затверджені постановою N 1682( 1682-2000-п  ), підлягають  індексації  відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 6 листопада 2003 року N  1735 (  1735-2003-п  )  "Про проведення  індексації  нормативів  плати  (збору) за використання природних ресурсів".

Згідно з інформацією,  наданою Державним комітетом статистики України,  індекс  цін виробників промислової продукції становив у: 2003 - 111,1 відс.;  2004 -  124,1  відс.;  2005  -  109,5  відс.; 2006 - 114,1 відс.; 2007 - 123,3 відс.; 2008 - 123,0 відсотка.

При цьому,  форма розрахунку плати за користування надрами, в цілях,  не  пов'язаних  з  видобуванням   корисних   копалин,   не передбачає   застосування   індексу   цін  виробників  промислової продукції до річних  нормативів  плати  за  користування  надрами. Тому,   у   колонці   4   "Річний  норматив  плати",  рекомендуємо проставляти норматив плати з урахуванням  індексу  цін  виробників промислової    продукції.   Проіндексований   норматив   плати   з урахуванням індексу цін виробників промислової  продукції  повинен містити стільки знаків після коми,  скільки містила його початкова величина,  з  відповідним  округленням  за   загальновстановленими правилами.

Наприклад, якщо    відповідно    до    постанови    N    1682 ( 1682-2000-п ) норматив  плати  за  витримування  виноматеріалів, виробництво і   зберігання   винопродукції   становить  0,14  грн. за кв.м,  то  у  2004  році  він  становив  0,16  грн.   за   кв.м (0,14 х   1,111   =   0,156);   2005   -   0,20   грн.   за   кв.м (0,16 х   1,241   =   0,199);   2006   -   0,22   грн.   за   кв.м (0,20 х   1,095   =   0,219);   2007   -   0,25   грн.   за   кв.м (0,22 х   1,141   =   0,251);   2008   -   0,31   грн.   за   кв.м (0,25 х   1,233   =   0,309);   2009   -   0,38   грн.   за   кв.м (0,31 х 1,23 = 0,382).

Розрахунки плати  за  користування  надрами   в   цілях,   не пов'язаних з  видобуванням  корисних  копалин,  подаються протягом 40 календарних  днів,  наступних  за  останнім  календарним   днем звітного  (податкового)  кварталу,  за  місцезнаходженням  ділянки надр, що   використовується,   а   сплата   проводиться   протягом 50 календарних   днів,  наступних  за  останнім  календарним  днем звітного (податкового) кварталу,  і в повному обсязі спрямовується до місцевих бюджетів.

Всі інші надані податкові роз'яснення діють у частині,  що не суперечать цьому оглядовому листу.

Заступник Голови ДПА України                                                                    С.В.Чекашкін

НАУ