2021-11-19

Об’єкт «Смарагдової мережі» став об’єктом судового спору лісгоспу та Міндовкілля

У червні 2019 року ДП «Роменський лісгосп» звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Мінприроди, у якому просило визнати протиправним і скасувати п. 1.2 висновку Мінприроди з ОВД планованої діяльності «Спеціальне використання лісових ресурсів в порядку проведення рубок головного користування ДП «Роменський лісгосп» Сумського лісомисливського господарства в частині екологічних умов, а саме:

- провадження планованої діяльності здійснювати з урахуванням об`єктів Смарагдової мережі «Verkhniosulskyi» та у відповідності до обмежень, встановлених для Смарагдової мережі;
- заборони здійснювати рубки в кварталах, визначених як перспективні до заповідання;
- заборони проведення рубок головного користування в межах лісів на території, що входить до складу проєктованого НПП «Верхньосульський» (Глинське лісництво).

Позовні вимоги ДП «Роменський лісгосп» обґрунтовувало тим, що матеріали лісовпорядкування не містили відомостей щодо об`єктів Смарагдової мережі та НПП «Верхньосульський». На території лісового господарства розташований заказник «Верхньосульський» площею 197,4 га, що був врахований при плануванні діяльності. Також Департамент екології Сумьскої ОДА повідомив, що землі лісового фонду ДП «Роменське лісове господарство» не відносяться до земель, зареєстрованих для наступного заповідання; регіональна схема формування екомережі Сумської області не була розроблена.

Мінприроди у відзиві на позов зазначало, що Державний комітет лісгоспу України запропонував створити НПП «Верхньосульський»; Недригайлівська РДА зверталася до Мінприроди з проханням надати максимальну підтримку проєкту створення парку; Роменська державна адміністрація порушувала питання щодо необхідності створення в басейні р. Сула та її притоках НПП; Сумське ЛМГ погодило створення парку; Президент України підтримав
ініціативу щодо розширення мережі національних природних парків та створення НПП «Верхньосульський».

Частина території ДП «Роменський лісгосп» входить до складу території Смарагдової мережі Європи «Verkhniosulskyi», підлягає збереженню згідно Бернської конвенції, Директиви Ради 92/43/ЄЕС, Директиви Європарламенту 2009/147/ЄС, Угоди про асоціацію між Україною та ЄС.

ДП «Роменський лісгосп» подало заперечення на відзив, в якому вказувало про те, що Сумське ЛМГ лише попередньо погодило розробку проєктної документації по НПП з включенням лісових земель; зазначало, що з наданої схеми розташування НПП «Верхньосульський» не є зрозумілою мета створення парку, і доцільно було б виділити цінні природні території на землях майбутнього парку і надати їм статус природно-заповідних об`єктів; не підтримало включення земель лісового господарства до НПП через те, що створення двох таких парків - НПП «Верхньосульський» та НПП «Середньосеймський», призведе до високого рівня заповідності лісового фонду і позбавить лісогосподарські підприємства функцій в галузі використання, охорони і захисту лісів.

Міненерго у додаткових поясненнях зазначало про те, що Указом Президента передбачено створення НПП «Верхньосульський», до якого проєктувалося включити в межах ДП «Роменське лісове господарство» 15619 га земель лісогосподарського призначення та 381 га земель природоохоронного призначення. У зв`язку з цим, у висновку з оцінки впливу на довкілля планової діяльності було встановлено екологічні умови - заборону проведення суцільних та поступових рубок головного користування в межах лісів на території проєктованого парку, крім того, заборонялося здійснювати рубки в кварталах, визначених як перспективні до заповідання.

Сумський ОАС своєю ухвалою замінив Мінприроди на Міненерго та вирішив задовольнити позов.

Однак, новостворене у травні 2020 року Міндовкілля вирішило не миритись із таким ходом справ, а тому подало апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції, яку Другий апеляційний адміністративний суд відхилив, залишивши рішення Сумського адмінсуду без змін.

У червні 2021 року Міндовкілля направило до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просило скасувати попередні судові рішення та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову.

Міндовкілля у касаційній скарзі звертало увагу на те, що: 

- суди попередніх інстанцій не дослідили докази та не надали оцінки входженню частини території ДП «Роменське лісове господарство» до складу території Смарагдової мережі Європи;
- Україна є стороною Бернської конвенції 1979 року, а отже, виконує взяті зобов`язання щодо створення Смарагдової мережі;
- дані щодо території Смарагдової мережі розміщені на офіційному сайті Ради Європи та у вигляді інформаційного шару «Смарагдова мережа» на публічній кадастровій карті України;
- на території проєктованого НПП «Верхньосульський» є червонокнижні види флори і фауни;
- висновок з ОВД планованої діяльності не містить прямої заборони для ДП «Роменський лісгосп» проводити господарську діяльність.

ДП «Роменське лісове господарство» подало відзив на касаційну скаргу, в якому зазначає,
що: 

- в Указі Президента України від 27.08.2008 № 774/2008 відсутня будь-яка конкретика відносно розміру площі для створення НПП «Верхньосульський»;
- після приєднання України до Бернської конвенції (1996 рік) до моменту складання оскаржуваного звіту про оцінку впливу на довкілля (2019 рік) ДП «Роменське лісове господарство» працювало 23 роки без будь-яких заборон на здійснення планової діяльності, з дотриманням вимог чинного законодавства України щодо порядку діяльності на території природно-заповітного фонду;
- погоджені із Мінприроди матеріали лісовпорядкування на 2018-2027 рр. не містять відомостей щодо об`єктів Смарагдової мережі та НПП «Верхньосульський».

Проаналізувавши докази сторін, дослідивши законність дій та дотримання сторонами чинного законодавства, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду постановив частково задовольнити касаційну скаргу Міндовкілля, а справу направити на новий розгляд суду першої інстанції.