Дорожню карту дерегуляції видобутку представлено на засіданні Групи високого рівня з реагування на проблеми інвесторів в українській енергетиці, яка провела чергове засідання 15 лютого за участю Міністра енергетики та вугільної промисловості Володимира Демчишина.
Завдання «Дорожньої карти» – максимальне спрощення процедур, необхідних для початку видобутку газу та нафти та подальше зменшення адміністративного тиску.
Документ винесено на обговорення з бізнес-спільнотою (зокрема об’єднаннями ACC та EBA ) саме для того, щоб отримати консолідовану позицію, яку Міністерство далі відстоюватиме в дискусіях з іншими органами влади: під час підготовки законопроектів та підзаконних актів.
Міністр енергетики Володимир Демчишин також підкреслив важливість реалізації спільних з бізнесом ініціатив для нарощування власного видобутку газу. Адже сьогодні адміністративні бар’єри стримують інвестиції в збільшення видобутку, а відтак – в посилення енергетичної незалежності.
Міністр зауважив, що перший крок назустріч бізнесу зроблено – зниження рентної ставки. Це повинно максимально сприяти збільшенню видобутку. Також Володимр Демчишин зазначив про важливість впровадження Ініціативи прозорості видобувних галузей (EITI) та звернув увагу, що в перспективі прозоре звітування за цим стандартом дозволить вийти на більш чітке розуміння фінансового стану підприємств.
«Найкращий показник – собівартість, але при цьому має бути впевненість, що вона не завищена. Однозначно ми прийдемо до декларування прибутків», – зазначив Міністр.
Ідею реалізації карти підтримали присутні на зустрічі народні депутати України. Зокрема, Ольга Белькова закликала підприємців вносити власні пропозиції щодо дерегуляції, зокрема ініціативи змін до законодавства. Також Белькова наголосила на необхідності прийняття законопроекту 3096 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення деяких аспектів нафтогазової галузі» та звернула увагу на важливість врегулювання системи оподаткування угод по розподіл продукції.
Пропозиції Міністерства щодо дерегуляції газонафтовидобувного сектору України (карта дерегуляції) та щодо реформування системи видачі спецдозволів на користування надрами представила заступник директора Департаменту нафтогазового комплексу Тетяна Довжок.
Серед кроків з дерегуляції Т.Довжок назвала:
– внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно». У зв’язку з наявністю в державних органах достатньої інформації про тимчасові споруди та інженерні споруди, пов’язані з кримстуванням надрами, немає потреби у реєстрації таких об‘єктів нафтогазової галузі у реєстрі речових прав на нерухоме майно, і це необхідно відобразити на законодавчому рівні;
– внесення змін до Кодексу України про надра. «Вважаємо, що існування процедури погодження проекту розробки Держгірпромнаглядом ускладнює процес затвердження проекту розробки та відповідно затягує процес початку видобутку», – зазначила Т.Довжок.
Міненерговугілля пропонує внесення змін до Закону України «Про нафту і газ», щоб зняти адміністративне навантаження на надрокористувачів.
Пропонується внесення змін щодо зняття необхідності складання та подання інвестиційного проекту для введення родовища в дослідно-промислову або промислову розробку, що на сьогодні є пострадянською нормою. Показники інвестиційного проекту фактично дублюють показники проекту дослідно-промислової або промислової розробки.
Потребує, на думку Міністерства, і внесення змін до Водного кодексу, зокрема, доцільно при отриманні спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами надання надрокористувачеві права використання мінералізованих підземних вод для потреб нафтогазової галузі. Прийняття даних змін зменшить адміністративне навантаження на надрокористувачів та прискорить початок буріння свердловин та видобуток нафти/газу після отримання спеціального дозволу на користування надрами.
Також Міненерговугілля пропонує змінити деякі вимоги щодо проведення екологічної експертизи, зокрема, виключити вимогу щодо обов’язкового погодження трьома установами – МОЗ, Держнаглядохоронпраці та управлінням державної пожежної охорони МВС – документів, що подаються на екологічну експертизу, а також інших заінтересованих міністерств, відомств, організацій і установ. На думку надрокористувачів, еколого-експертні підрозділи можуть залучати до проведення експертизи експертів, яких вони вважають за необхідне залучити, залежно від специфіки конкретних об’єктів.
На думку Міністерства, доцільно зняти необхідність проведення публічних обговорень при внесенні змін в існуючий дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (Постанова КМУ від 13.03.2002 № 302). Всі істотні умови викладені в первісному дозволі, а обговорення на етапі внесення змін у дозвіл є виключно затягуванням часу. Окрім цього, в разі потреби вивчення питання та надання певних зауважень у громади є право на проведення громадської експертизи у відповідності до Закону України «Про екологічну експертизу».
Насамкінець, Міністерство пропонує замінити отримання спеціального дозволу на зняття та перенесення грунтового покриву земельних ділянок під час відведення земельних ділянок під буріння свердловин на нафту і газ на подання відповідної декларації і внести відповідні зміни у Земельний кодекс України та Закон України «Про державний контроль за використанням і охороною земель». Зняття та перенесення родючого шару грунту відбувається на підставі згоди власників на укладання проведення розвідувальних робіт та зняття і перенесення родючого шару ґрунту, завіреної у відповідності з нормами законодавства.