2020-04-21

Методика обрахунку спецдозволів несе більше корупційних ризиків, ніж новацій - НАДПУ

Нова Методика визначення початкової вартості спецдозволу, розроблена Державною службою геології та надр України, містить істотні прорахунки, що у майбутньому можуть призвести до владних зловживань та маніпуляцій. Запропоновані підходи не сприятимуть створенню прозорих та рівних правил для надрокористувачів, впевнені в Національній асоціації добувної промисловості України. Натомість галузь зіткнеться з новими корупційними ризиками.

Нова концепція Методики визначення початкової ціни спецдозволу на користування надрами порушує діюче законодавство та містить множинні підходи до обрахунку надр. На думку експертів, правові прогалини та розпливчатість формулювань призведуть до можливих владних маніпуляцій. Крім того, Методика продовжує дискримінаційну практику стосовно добувачів твердих корисних копалин та підземних вод на користь нафтогазового сектору.

«Початкова ціна спецдозволу – індикатор інвестиційної привабливості українських надр. Якщо запропоновану Методику введуть без змін, ми маємо ризик залишитися без інвестицій у добувну промисловість взагалі, навіть – внутрішніх. Жоден бізнес не буде зацікавлений приходити на аукціон, де лоти обраховані за суб’єктивним розумінням чиновника. Питання не лише у можливій корупційній складовій. Це і про рентабельність надрокористування» – наголошує виконавчий директор НАДПУ Оксана Оринчак.

Нова Методика не встановлює вичерпний перелік документації, що слугуватиме основою початкового розрахунку. Крім того, бізнес скептично ставиться до коефіцієнтів формули розрахунку, адже в Держгеонадрах не пояснили економічне чи статистичне обґрунтування цих показників. Надрокористувачі вимагають прозорих та відкритих алгоритмів обрахунку майбутніх аукціонних лотів, адже маніпуляції даними призведуть лише до просідання галузі.

Пункт 3 Проєкту містить можливості для владних зловживань, застосування упередженого підходу. Невизначеність вихідних даних дає змогу використати різні методи, завищувати та занижувати початкову вартість спецдозволу.

Рішення: Визначити конкретну пріорітетність документів, за якими буде отримана вихідна інформація для визначення початкової ціни спецдозволу. Розробити обґрунтований алгоритм визначення показника «і» (кількість видів товарної продукції гірничого підприємства).

Пункт 4 Проєкту у нинішньому вигляді призведе до прогалин в регулюванні. Ціну продукції на момент розрахунку неможливо застосувати для тих корисних копалин, які ще не видобуваються. Крім того, невизначеність джерел несе ризики використання недостовірних даних та зловживань.

Рішення: Розробити окремий підхід до визначення початкової ціни дозволу на родовище або ділянку надр нової мінеральної сировини, яка може бути виявлена або відкрита на території України. Встановити вичерпний перелік відкритих джерел, який би забезпечив достовірність та змогу перевірки складових розрахунку надрокористувачем.

Абзац 5 пункту 7 передбачає непрозорий механізм обрахунку обсягів товарної продукції. Не є припустимим множинний підхід до обрахунку — це ризик корупції.

Рішення: Чіткі юридичні визначення понять «останні протоколи затвердження запасів в ДКЗ України» та «аналогічний об’єкт», а також конкретні критерії, за якими той чи інший об’єкт надрокористування може бути розцінений у якості аналогічного.

Пункт 6 містить необґрунтований економічно та статистично сталий коефіцієнт для твердих корисних копалин і підземних вод. Встановлює однаковий коефіцієнт для різних типів копалин — твердих та води.

Рішення: Викласти економічне обґрунтування коефіцієнту 0,0028. Розробити два різних підходи та два різних коефіцієнти для твердих копалин та підземних вод, оскільки до них застосовуються різні підходу до підрахунку запасів, способу видобування, розробки та консервування родовищ.

Пункт 11 передбачає дискримінаційний підхід та вибіркове правозастосування. Пункт вводить збір за продовження строку дії дозволу, проте постановою КМУ від 25 квітня 2018 року №333, ця плата скасована для вуглеводнів.

Рішення: Скасувати збір за продовження строку дії дозволу для всіх типів корисних копалин.

З повним текстом зауважень НАДПУ до проєкту Методики визначення початкової ціни продажу на аукціоні спеціального дозволу на право користування надрами ви можете ознайомитись за посиланням.

Нагадаємо, Державна служба геології та надр України запропонувала нову Методику визначення початкової ціни спецдозволу на користування надрами. Початкова ціна – фундаментальний показник, з якого починається стартова ціна аукціонів на користування корисними копалинами