2015-02-17

Інформація щодо законопроектів про особливості видобутку бурштину-сирцю

Як повідомляє Інформаційне управління Апарату Верховної Ради України, Комітет з питань запобігання і протидії корупції визнав такими, що не відповідають вимогам антикорупційного законодавства, законопроекти про особливості видобутку бурштину-сирцю на родовищах і проявах, які не мають промислового значення та про видобування та реалізацію бурштину.

На думку Комітету, корупціогенними факторами у законопроекті (реєстр. № 1351) є положення статті 22 щодо застосування плати за користування надрами, що не узгоджується із пунктом 7.3. ст. 7 Податкового кодексу України, яким визначається, що будь-які питання щодо оподаткування регулюються Кодексом і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до цього кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства.

Зазначалося також, що ці ж зауваження стосуються положень проекту щодо розподілу повноважень між органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади у питаннях надання спеціальних дозволів на користування бурштиноносними надрами. При віднесенні до повноважень обласних рад надання зазначених спеціальних дозволів не було враховано, що механізм розподілу повноважень між органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади побудований на поділі природних ресурсів на ресурси загальнодержавного та місцевого значення (ст. 39 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища"). За цим поділом, надання спеціальних дозволів на розробку корисних копалин загальнодержавного значення (включаючи бурштин) може бути віднесено лише до відання органів виконавчої влади, що відповідають за формування та реалізацію державної політики у даній сфері суспільних відносин.

Порядок поділу корисних копалин на корисні копалини державного та місцевого значення, передбачений ст. 6 Кодексу України про надра, якою визначено, що віднесення корисних копалин до того чи іншого виду здійснює Кабінет Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Комітет вважає, що вказані колізії між нормами проекту і чинного законодавства здатні створити умови для здійснення корупційних дій або виникнення корупційних відносин.

Альтернативний проект Закону про видобування та реалізацію бурштину (реєстр. № 1351-1) також визнано таким, що містить корупціогенні фактори, зокрема, в положеннях статті 1 законопроекту, які дають визначення терміну "первинний надрокористувач", статті 5 (щодо визначення строків користування бурштиноносними надрами), та статті 16, якими надається право первинному надрокористувачу отримувати надра у користування без гірничого відводу. На думку членів Комітету, ці положення законопроекту не узгоджуються із приписами Кодексу України про надра та здатні створити умови для здійснення корупційних дій або виникнення корупційних відносин.