Події останнього часу наочно показують, що в Росії йде процес укрупнення органів виконавчої влади і передачі профільних повноважень в один орган. Створення Єдиного тарифного органа – тільки один із прикладів цієї тенденції. Тепер, схоже, прийшла черга створення єдиної структури по управлінню надрами, що контролюють, зокрема, видачу і відкликання ліцензій на розробку родовищ. При цьому між міністерствами енергетики і природних ресурсів розвертається нежартівлива боротьба за право здійснення цих ключових заходів у сфері природокористування. Відомство Ігоря Юсуфова зазіхнуло на повноваження Мінприроди і заговорило про створення єдиної структури управління ліцензіями.
Міністерство енергетики в ході вчорашніх парламентських слухань, присвячених стратегії розвитку і раціонального використання мінерально-сировинної бази країни (МСБ), внесло свої пропозиції про зміну структури управління надрами. У доповіді представника енергетичного відомства говорилося про необхідність створення федерального органа, що буде здійснювати державне регулювання надрокористування. Таким чином, вважають у відомстві Ігоря Юсуфова, видача дозвільної документації і контроль за її виконанням будуть здійснюватися на основі принципу "одного вікна". Міненерго пропонує "чітко розмежувати повноваження по державному управлінню в сфері надрокористування між федеральними органами виконавчої влади по галузевому принципі". Відомство Юсуфова також хоче взяти на себе проведення державної експертизи проектних документів на розробку пальних корисних копалин, таким чином, фактично підмінивши собою конкурсну комісію з видачі ліцензій. Очевидно, що за цими намірами Міністерства енергетики лежить прагнення забрати собі всі повноваження по видачі ліцензій, якими зараз володіє Міністерство природних ресурсів (МПР). Хоча пропозиції відомства Юсуфова на парламентських слуханнях виявилися куди скромніше, ніж у письмовому звертанні до Михайла Касьянову, де Юсуфов відкрито висловив бажання керувати державним фондом надр, що містять вуглеводнев і вугільні запаси.
Експерти вважають, що передача повноважень від Мінприроди в Міненерго неминуче викликає негативні наслідки. В умовах, коли вектор реформування виконавчої влади спрямований на концентрацію владних повноважень, украй нелогічно перекреслювати роботу зі створення єдиного органа керування всім природним комплексом, що велася протягом останнього часу. Як відомо, у даний момент у функції МПР входить управління лісовим фондом і водяними ресурсами. Цілком виправдано з економічної й управлінської точок зору зберегти за міністерством функції контролю за процесом надрокористування, тим більше що МПР має досвід цієї роботи, і вже зроблені конкретні кроки по реформуванню всієї системи ліцензування. Як відомо, при колишнім керівництві МПР ситуація з видачею ліцензій і контролем за виконанням ліцензійних угод складалася, м’яко говорячи, далеко не кращим образом, що стало серйозною підставою для обвинувачень у зайвому лібералізмі і навіть корупції. Тепер же на адресу Мінприроди часто лунають обвинувачення в зайвій жорсткості.
З приходом Віталія Артюхова процес видачі ліцензій був цілком припинений. Зараз його відомство вже провело інвентаризацію раніше виданих ліцензій і умов ліцензійних угод, а також початок роботу з каталогізації родовищ. Іншим аспектом діяльності МПР стала розробка законодавчих пропозицій по поліпшенню природоресурсного законодавства. Причому в МПР вирішили не розробляти новий закон про ліцензування, один варіант якого вже один раз був похований у Думі після його схвалення депутатами в першому читанні, а розширити існуючий закон про надра. Зокрема, у міністерстві вже розроблені виправлення про введення штрафних санкцій за невиконання ліцензійних угод. Ще одна новація МПР – механізм відшкодування шкоди, заподіяного компаніями третім особам і державі. Таким чином, відомство Віталія Артюхова збирається посилити законодавство про надрокористування.
Крім небезпеки припинення уже ведеться роботи зі зміни ліцензійної політики держави передача повноважень із МПР у Міненерго має і ще один аспект. Забравши собі повноваження по видачі ліцензій, Міненерго зосередить у своїх руках контроль за надрокористуванням і одночасно споживанням природних ресурсів. У бесідах з кореспондентом "НГ" експерти висловлювали побоювання, що зосередження функцій у руках одного відомства призведе до повернення до радянської системи екстенсивного використання ресурсів надр.
Тим часом очевидно, що процес реформування системи управління надрокористуванням незабаром вступить у вирішальну фазу. Сьогодні необхідність вироблення єдиної стратегії відновлення й ефективного використання мінерально-сировинної бази очевидна усім. У цих умовах основна боротьба ведеться не стільки за окремі напрямки цієї стратегії, скільки за право її створення, а потім і реалізації єдиної державної політики в сфері надрокористування. Розмови про цей вужа ведуться в урядових кулуарах, і лобістські спроби Міненерго створити на своїй базі єдиний керуючий орган у сфері природокористування лежать у загальному руслі боротьби за самий ласий шматок економіки, що забезпечує 80% валютних надходжень у бюджет країни. Не можна виключати і того, що найближчим часом в уряді може з’явитися новий віце-прем’єр, що координує роботу усіх відомств, так чи інакше мають відношення до природних ресурсів, включаючи не тільки міністерства Артюхова і Юсуфова. Боротьба за право контролювати одне з ключових для країни напрямків ще перед.