Нафтогаз продовжує трансформацію і починає готуватися до IPO

Топ-менеджери Групи Нафтогаз під час онлайн-дискусії «Нафтогаз. Що далі?» обговорили з експертами та журналістами виклики, що стоять перед учасниками ринку газу та стратегію і плани Групи.

Голова правління Нафтогазу Андрій Коболєв звернув увагу на можливості для побутових споживачів природного газу, які з’являться з відкриттям ринку 1 липня. "Готовність до кризи — частина нашої роботи, тим паче можна використовувати кризу як можливість. Як на мене, час низького споживання, низьких цін — ідеальний для відкриття ринку, — сказав Коболєв. — Ми пропонуємо повністю прибрати ілюзію контролю та посередництво на газовому ринку. Ціна газу для населення вже регулюється не за ПСО, а за формулою. Формула не залежить ні від рішень уряду, ні від Нафтогазу, а лише від того, як формується ціна на європейському ринку газу".

Окрім того, чинний механізм постачання газу для населення зараз вартує Нафтогазу і державі мільярди гривень через затримки в оплаті газу з боку приватних посередників. "З відкриттям ринку ми готові продавати свій ресурс будь-якому постачальнику за стандартної умови – вчасної оплати газу", — сказав очільник Нафтогазу. Коболєв сподівається, що важливий елемент ринку газу — постачальник "останньої надії" — буде обрано на прозорому конкурсі за релевантними критеріями, а саме — за конкурентною ціною. "Умовою кваліфікації в конкурсі має бути наявність ресурсу газу, а ціна має бути критерієм переможця. Хто дасть меншу націнку — той і переможець", — запропонував Коболєв.

Головний виконавчий директор Групи Нафтогаз​ Отто Ватерландер, розповідаючи про трансформацію компанії, зазначив, що тепер напрям "Інтегрований газ" поділено на два окремі дивізіони — видобувний і трейдинговий.

Наразі акцент робиться на покращенні взаємодії між видобувним, нафтовим і технічним дивізіонами та скороченні операційних витрат. Отто Ватерландер зазначив також, що безпека праці залишається важливим пріоритетом Групи.

«Ми виділимо ще 100 млн грн на спецпрограму підготовки відповідальних за безпеку праці. Цільові показники у безпеці праці та захисті довкілля будуть відображені в показниках ефективності відповідальних менеджерів», – зазначив головний виконавчий директор. За його словами, для перебудови групи обрано матричну модель, де функції та дивізіони співпрацюють. При цьому дивізіони отримують головну роль у визначенні можливостей для зростання бізнесу. Дочірні компанії – юридичні особи – залишаються важливим елементом, оскільки є виконавцями, проте підпорядковуватимуться дивізіонам та функціям.

Говорячи про плани щодо видобутку газу, Ватерландер розповів, що стратегією Нафтогазу в цій сфері є досягнення балансу між підтримкою розробки існуючих родовищ та пошуком нових.

"Критично важливо для збільшення видобутку задіяти міжнародних партнерів та інвесторів, які можуть спінвестувати разом з нами. В нас недостатньо капіталу впоратись з цим самотужки», підкреслив головний виконавчий директор. Разом з тим, він відзначив, що міжнародні компанії мають побоювання через попередній досвід діяльності в Україні. "Але люди бачать зміни, прогрес, і ми сподіваємось, що, не зважаючи на поточну ситуацію в країні, зможемо залучити інвесторів задля нових контрактів та нових ліцензій", — підсумував Ватерландер.

Радниця голови правління Нафтогазу Олена Зеркаль прокоментувала поточні та можливі арбітражі Групи і розповіла про плани щодо європейського ринку.

"Ми хочемо вийти на європейський ринок і бути там рівноправним партнером: Україна може об’єднати ринки і забезпечити більш швидке досягнення цілей європейського Енергетичного союзу. Для цього ми працюємо з партнерами над бізнес-кейсами, дивимось на наші контрактні умови з Газпромом, щоб скасувати принцип визначення в контрактах фінальної точки передачі газу. Хочемо відкрити європейським компаніям можливість перенесення точок доступу на наш східний кордон і отримати можливості і для себе отримувати газ від інших постачальників", — сказала Зеркаль.

Фінансовий директор Групи Нафтогаз Петер ван Дріл розповів, що наразі існує багато викликів як то недружність ринків, низькі ціни на газ та низький попит. "Але Нафтогаз має досить міцний баланс: низький рівень боргу, достатні готівкові кошти для виплати дивідендів, можливість вийти на українські чи іноземні боргові ринки. Ми скорочуємо власні видатки, спілкуємось з постачальниками і сподіваємось, що вони також будуть відігравати необхідну роль. Ще один момент – ми маємо критично переглянути наші інвестиції. Нам треба бути дуже ефективними у нашій діяльності. Криза може стати для нас каталізатором, щоб прискорити зміни в компанії", — сказав ван Дріл.

Він відзначив, що перед виходом Нафтогазу на IPO компанія має привести всі свої процеси та структурні підрозділи в максимально ефективну форму. Цій меті підпорядковуються розпочаті процедури трансформації та оптимізації.

З відеозаписом дискусії можна ознайомити за лінком: https://youtu.be/M3–gJRv6KI