Державна служба геології та надр України впродовж 2015-2016 рр. анулювала 75 спеціальних дозволів на користування надрами на ділянках, де не ведуться роботи впродовж двох та більше років. Зокрема, у судовому порядку були анульовані 44 спецдозволи, а 31 – за добровільною заявкою безпосередньо від надорокористувачів. Спецдозволи, повернуті у власність держави, збільшать можливості Держгеонадра для залучення інвесторів, оскільки, за визначеними законом процедурами, можуть бути знову виставлені на продаж.
Програма відновлення робіт на ділянках, які простоюють, розпочалася з повної ревізії спецдозволів, яка була проведена Службою у 2015 році. Результати перевірки засвідчили, що понад чверть із майже 5,5 тис. дійсних спецдозволів не використовуються, а отже на ділянках не ведеться діяльність, передбачена програмою робіт (документом, який узгоджується під час отримання спецдозволу і містить зобов’язання підприємства щодо освоєння ділянки, стадій проекту тощо).
Держгеонадра запровадила диференційований підхід для ефективної співпраці з надрокористувачами та активізації робіт на ділянках. Зокрема, Служба запропонувала надрокористувачам добровільно відмовлятися від спецдозволів – у випадку незацікавленості надрокористувача здійснювати погоджені програмою роботи на ділянці. Для тих ліцензіатів, які зацікавлені у геологічному вивченні та / або видобуванні корисних копалин, але мають певні перешкоди для виконання всіх умов спецдозволу, Держгеонадра ініціювала експертні обговорення у форматі воркшопу з метою перегляду програми робіт.
«Ми системно працюємо над тим, щоб надрокористування в Україні стало максимально ефективним. Перегляд недіючих спецдозволів – один із важливих кроків у цьому напрямі, коли підприємці починають усвідомлювати свою відповідальність за надрокористування, сприймати програму робіт як інвестиційне зобов’язання – і приймають рішення відмовитися від спецдозволу, якщо не готові вести роботи на ділянці. Якщо ж надрокористувач зацікавлений і надалі реалізовувати програму, однак в нього виникли ті чи інші перешкоди – ми йдемо на конструктивний діалог і переглядаємо програму робіт: на сьогодні ми переглянули загалом близько 30 інвестиційних програм», – підкреслив Микола Бояркін, т.в.о. Голови Державної служби геології та надр України.
Держгеонадра також запропонувала низку законодавчих змін для підвищення ефективності та прозорості галузі надрокористування. Зокрема, Проектом змін до Постанови Кабінету Міністрів України № 615, Служба пропонує збільшити термін розгляду заявок на отримання спецдозволу органами місцевого самоврядування до 90 днів, що дасть можливість облрадам зважено приймати рішення щодо видачі погоджень і не суперечитиме нормам законодавства про місцеве самоврядування.
Дотримуючись стратегічного курсу з формування конкурентних умов на ринку, Служба також вносить пропозицію обмежити можливості держпідприємств отримувати спецдозволи поза аукціонною процедурою: сьогодні такі преференції мають державні підприємства та суб’єкти державного сектору економіки з 25% державною часткою.
«Ми прагнемо проводити якомога більше аукціонів і виставляти максимальну кількість спецдозволів на продаж через прозору процедуру відкритих торгів. Наша позиція щодо зняття преференцій для держпідприємств однозначна, оскільки це забезпечить рівний доступ інвесторів на ринок геологорозвідки та видобутку, – сказав Микола Бояркін, т.в.о. Голови Державної служби геології та надр України, – Ми бачимо, що інтерес потенційних надрокористувачів пожвавлюється, і практика проведення відкритих аукціонів цьому максимально сприяє. Так, на аукціон, запланований на 22 березня, подана 31 заявка».
Серед інших законодавчих змін, які розробила Служба, – зміни до Постанови КМУ №594 щодо обов’язкового розкриття кінцевого бенефіціара для подання заявки на участь в аукціоні; врахування наявних порушень по попередніх спецдозволах для діючих надрокористувачів як підстави для відмови – як у прийнятті заявки на аукціон, так і в отриманні нового дозволу на надрокористування.
Крім того, на переконання Держгеонадра, потрібно збільшити термін з моменту анонсування Службою аукціону до його фактичного проведення з 30 до 75 днів, що відкриє більше можливостей для участі в аукціонах потенційних інвесторів, особливо з числа міжнародних компаній.