Вечірнє засідання 11 вересня
Сесія продовжила обговорення проекту закону про внесення змін до Закону "Про Державну програму приватизації". Думки про його зміст були аж надто критичні. Так, народний депутат В. Матвєєв вважає, що приватизація – не той шлях, йдучи яким, можна підвищувати ефективність економіки. Основну ідеологію приватизації, зауважив депутат, було вироблено ще у 1992 році. На сьогодні основних моментів, передбачених нею, не досягнуто. Насамперед – не знайдено ефективного власника. Сподівання щодо наповнення бюджету за рахунок масового розпродажу державного майна не справдилися, твердив депутат. Звідси логічно, на його думку, напрошується висновок: якщо ідеологія тотальної приватизації була хибною, то країна пішла і йде далі шляхом, який може завести лише у глухий кут. За словами В. Матвєєва, ця думка переважає і в членів профільного комітету.
Істотне зауваження висловив народний депутат І. Мусієнко: Верховна Рада має взяти під свій пильний контроль процес приватизації і зажадати об’єктивних техніко-економічних обгрунтувань щодо підприємств, призначених для приватизації. Бо нині в цьому питанні допускають багато грубих, м’яко кажучи, порушень. А якщо точніше – зловживань. Наприклад, Білоцерківський шинний завод продали за 4 млн., тоді як його реальна вартість становить 104 млн. грн. І така згубна практика, наголосив депутат, стає мало не правилом. А механізму унеможливлення цих антидержавних дій поки що немає. Фактично не передбачено його і в проекті закону, винесеного на обговорення сесії.
На жаль, у ньому обминається і таке важливе положення, як заборона змінювати форму власності на стратегічні об’єкти. Скажімо, коли створювали акціонерну компанію "Нафтогаз", то передбачали і начебто гарантували, що вона буде державною. А тепер утворюють відкрите акціонерне товариство "Укртранснафта", яке готують, за твердженням депутата, до приватизації. Верховна Рада, зажадав депутат В. Черняк, мусить поставити надійний заслін розтринькуванню державної власності, до того ж за безцінь.
Далі народні обранці обговорили три законопроекти. Перший – про загальнодержавну програму розвитку водного господарства.
Жвавий інтерес викликало також обговорення проекту закону про внесення змін до Закону України "Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними". Потреба в такому законі очевидна. Ось лише один факт: за 2000 рік в Україні видобуто 177 кг золота, тоді як через різні структури, зокрема і приватні, його пройшло понад тонну.
Обговорено також проект закону про внесення змін до Закону України "Про оренду державного і комунального майна".