WWF-Україна спільно з Екоклуб підготували Аналітичну записку про ключові проблеми застосування оцінки впливу на довкілля (ОВД) та стратегічної екологічної оцінки (СЕО) і уперше представили її 2 липня 2025 року для ключових українських та європейських стейкхолдерів.
Відповідний документ, зазначає WWF-Україна, містить конкретні рекомендації з покращення процедур ОВД та СЕО таким чином, щоб відбудова країни була безпечною для довкілля, відповідала цілям сталого розвитку (також відомі як Глобальні цілі, це 17 взаємопов’язаних цілей, прийнятих Організацією Об’єднаних Націй у 2015 році. Вони спрямовані на подолання бідності, захист планети та забезпечення миру та процвітання для всіх людей до 2030 року) та стандартам Європейського Союзу.
Недотримання ОВД і СЕО може призвести до:
- загроз для довкілля;
- втрати довіри громадськості та міжнародних партнерів;
- втрати доступу до зовнішніх інвестицій;
- проблем у процесі євроінтеграції.
При ретельному аналізі цих процедур експерти WWF-Україна та Екоклубу зауважили ключові проблеми:
- процедури часто зводяться до формальностей;
- відсутній належний контроль за дотриманням екологічних умов;
- обмежений доступ до реєстрів та участі громадськості в ухваленні рішень;
- низька інституційна спроможність та недостатність координації між різними ланками центрів прийняття управлінських рішень.
Зокрема про ці проблеми і необхідні зміни говорила Валерія Коломієць, директорка з природоохоронної діяльності WWF-Україна, у межах Конференції з відновлення України в Римі (URC 2025), 10-11 липня. На сайд-івенті для неурядових організацій, організованому Федеральним міністерством Німеччини з питань охорони навколишнього середовища, кліматичних дій, охорони природи та ядерної безпеки, Валерія Коломієць представила ключові рекомендації, спрямовані на посилення ролі екологічних процедур у процесах відбудови країни:
- Збереження сфери застосування ОВД та СЕО. Необхідно рішуче відмовитися від будь-яких спроб виключити певні категорії проєктів з обов’язкового екологічного оцінювання, навіть під приводом терміновості. Надзвичайна ситуація не може бути підставою для ігнорування екологічних зобов’язань.
- Заборона зловживання статусом “експериментальний”. Використання цього статусу для уникнення повноцінних екологічних процедур є неприпустимим і має бути заборонено.
- Посилення інституційного потенціалу. Для забезпечення ефективності процедур необхідно вжити заходів для зміцнення відповідних державних інституцій. Це включає запуск реєстру експертів з ОВД, створення незалежних експертних комісій та належне укомплектування ключових департаментів кваліфікованими фахівцями.
- Модернізація реєстрів. Забезпечення повної прозорості та зручності використання екологічних реєстрів є критично важливим. Необхідно усунути всі перешкоди для доступу громадськості до інформації та покращити функціональність онлайн-систем.
- Відновлення інспекцій та підзвітності. Без дієвого контролю за дотриманням екологічних процедур, самі процедури втрачають свій сенс. Важливо відновити ефективні механізми інспектування та забезпечити підзвітність відповідальних органів.
- Застосування СЕО до планів та програм відновлення. Стратегічна екологічна оцінка (СЕО) повинна бути обов’язковою для всіх планів та програм відновлення. Без такого екологічного скринінгу неможливе досягнення цілей сталого розвитку в процесі відбудови.
Завантажити Аналітичну записку щодо дотримання правил ОВД та СЕО в Україні – за посиланням.