2021-01-12

Вчені виявили нові властивості газогідрату

Дослідники побачили залежність між температурою і швидкістю поширення акустичних хвиль у вугіллі, що містить кристалічні з'єднання, яке в майбутньому може стати одним із джерел викопного палива. Про це повідомляє ТАСС.

Вчені Інституту нафтогазової геології і геофізики (ІНГГ) СВ РАН спільно з колегами з Інституту неорганічної хімії ім. А. В. Миколаєва СВ РАН (ІНХ СВ РАН) виявили залежність між температурою і швидкістю поширення акустичних хвиль у вугіллі, що містить газогідрат. Виявлений ​​взаємозв'язок дозволить вченим краще зрозуміти, як відбувається утворення газових гідратів в породі, повідомляється на сайті інституту.

В одному обсязі газогідрату, що представляє собою з'єднання газу з водою, може міститися понад 170 обсягів природного газу, тому він вважається перспективним для створення нових способів транспортування газу. Для того, щоб розробити ефективний метод видобутку газогідратів, потрібно отримати максимальні знання про їх властивості. Для цього проводяться експерименти на спеціальній установці, яка дозволяє фахівцям вивчати акустичні властивості зразків.

"Природні газові гідрати широко поширені в донних відкладах водойм і багаторічномерзлих породах. У природному вугіллі присутні вода і метан, що утворюються в процесі метаморфізму вугільної речовини. Разом зі співробітниками ІНХ СВ РАН ми провели першу серію експериментів з вивчення акустичних властивостей гідратомістких зразків, сформованих з вугілля. Підготовлений ​​осередок зі зразком було розміщено в камеру установки, яка дозволяла створювати необхідні умови для формування гідрату метану і одночасного вимірювання швидкостей акустичних хвиль в зразку ", - наводить прес-служба слова Гесера Дугарова, старшого наукового співробітника лабораторії динамічних проблем сейсміки ІНГГ СВ РАН.

В результаті вчені виявили залежність швидкості поширення акустичних хвиль від температури зразка. Якщо температура змінювалася повільно, підвищуючись на півградуса на годину, то і хвилі поширювалися повільніше. Крім цього, дослідники з'ясували, що при утворенні гідрату вода і газ конкурують між собою, щоб зайняти пори вугілля.

Надалі вчені планують продовжити вивчення властивостей газогідратів на різних типах вугілля, знайдених на різних родовищах. "На даний момент ми розглянули тільки вугілля марки "К" з Кузнецького вугільного басейну, а різних типів вугілля існує безліч. Тому ми маємо намір продовжити експерименти з газовими гідратами в різних типах вугілля, а також в інших породах", - розповів Дугаров.