на главную

НОВЕ В НОВИХ ПОРЯДКАХ

Липень і серпень цього року стали дуже насиченими з точки зору законодавчого руху у сфері надрокористування. Набув чинності Порядок надання у 2010 році спеціальних дозволів на користування надрами. Також затверджено Порядок проведення у 2010 році аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами. Відтак утворено міжвідомчу робочу групу з питань надрокористування та аукціонний комітет. Коли буде розблоковано аукціонний процес? Чим різняться нові Порядки від попередніх? Які надходження до бюджету очікуються від надання дозволів на користування надрами? Про це та інше «ПГ» дізнавався у голови Державної геологічної служби Анатолія Безуха.

Анатоліє Вікторовичу, вже прийнято Порядок надання спецдозволів на користування надрами та Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами. Чим спричинене таке пізнє цього року прийняття цих важливих документів? І коли планується поновлення аукціонів з продажу дозволів на користування надрами?
Ви знаєте, що в Міністерстві (ред. – охорони навколишнього природного середовища) відбувалися кадрові зміни, і це дещо гальмувало прийняття нормативних документів, які регламентують нашу діяльність. Але наразі процес пішов, і проведення аукціонів буде розпочато у жовтні. Мінприроди опублікує оголошення в офіційних виданнях за 30 днів до проведення аукціону із зазначенням відповідної інформації про ділянки надр. Триває підготовча робота, вже утворено аукціонний комітет та міжвідомчу робочу групу з питань надрокористування. Нещодавно було проведено перше засідання міжвідомчої робочої групи, яка розглядає заяви та документи щодо надання дозволу, продовження його строку дії, переоформлення, видачі дублікатів, внесення змін до дозволів та угод про умови користування надрами, зупинення дії, поновлення та анулювання дозволів, а також розглядає проблемні питання щодо надрокористування.

Для довідки
«…Організатор аукціону не пізніше ніж за 30 днів до дня проведення аукціону розміщує в газеті “Урядовий кур’єр” офіційне оголошення про його проведення, в якому зазначаються:
• назва та місцезнаходження ділянки надр, дозвіл на користування якою виставляється на аукціон;
• вид корисних копалин (у разі видобування — категорія та розмір запасів корисних копалин, а також дата проведення їх державної експертизи);
• вид користування надрами та строк, на який видається дозвіл;
• початкова ціна дозволу;
• вартість геологічної інформації;
• дата, час і місце проведення аукціону;
• строк подання заявок, який становить 15 днів після опублікування офіційного оголошення про проведення аукціону;
• адреса, за якою приймаються заявки і надається інформація про умови проведення аукціону;
• розмір плати за пакет аукціонної документації та завдатку;
• номер телефону для довідок...»

Пункт 7 Порядку проведення у 2010 році аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами

А скільки заплановано надходжень до держбюджету від продажу дозволів у цьому році?
До державного бюджету повинно надійти 260 млн грн (ред. – згідно з Додатком 1 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» збір за видачу спеціальних дозволів на користування надрами та кошти від продажу таких дозволів заплановано у сумі 260 млн грн). Але ж це не тільки кошти за надання спеціальних дозволів. До державного бюджету також надходитимуть кошти за продовження строку дії дозволів, переоформлення та видачу дублікатів дозволів на користування надрами…

Скажіть, будь ласка, скільки вже надійшло до державного бюджету коштів за надання спецдозволів цього року?
На середину серпня сума надходжень до загального фонду за надання спеціальних дозволів склала близько 190,5 млн грн, в тому числі від аукціонних торгів до держбюджету надійшло понад 68 мільйонів гривень.

Давайте повернемося до Порядків надання дозволів на користування надрами та проведення аукціонів з їх продажу. Чим Порядки цього року відрізняються від минулорічних?
Насамперед хочу наголосити, що новим Порядком збільшено кількість випадків надання дозволів без проведення аукціону. Ми вважаємо справедливим, коли надрокористувач, який вклав кошти у розвідку родовища з метою його подальшої розробки, має право купити дозвіл по стартовій ціні без аукціонної процедури. Адже це є певним заохоченням для потенційних інвесторів. А за торішніми правилами той, хто виконував геологічні роботи і хотів надалі розробляти родовище, повинен був через аукціон виборювати собі це право, не будучи застрахованим від того, що може це родовище втратити…
Взагалі, це сприятиме інвестиційному клімату в галузі геологічного вивчення та раціонального використання надр та враховуватиме інтереси регіонів. Тепер поза аукціоном дозвіл також надається для геологічного вивчення та видобування корисних копалин місцевого значення і торфу, а також у разі необхідності розширення меж раніше наданої у користування площі за умови, якщо суміжну ділянку не надано у користування.

Для довідки
«…Без проведення аукціону дозвіл надається у разі:
1) видобування корисних копалин, якщо заявник за результатами геологічного вивчення ділянки надр за власні кошти здійснив підрахунок запасів корисної копалини, який затверджено ДКЗ, або за умови затвердження такого підрахунку у ДКЗ протягом трьох років з моменту надання дозволу апробовано ДКЗ…»

Пункт 8 Порядку надання у 2010 році спеціальних дозволів на користування надрами

Для довідки
Перелік корисних копалин місцевого значення, дозвіл на геологічне вивчення та видобування яких надається без проведення аукціону:
• сировина для хімічних меліорантів ґрунтів – вапняк, гажа, гіпс, сапропель;
• сировина для будівельного вапна та гіпсу – ангідрит, вапняк, гіпс, крейда;
• сировина для бутового каменю – андезит, андезито-базальт, анортозит, вапняк, габро, габро-діабаз, габро-норит, гнейс, граніт, гранодіорит, граносієніт, дацит, діабаз, діорит, доломіт, ліпарит, мігматит, монцоніт, пісковик, плагіограніт, порфірит, ріоліт, сієніт, туф, чарнокіт;
• сировина піщано-гравійна – галька, гравій, пісок, піщано-гальковий матеріал, ракуша;
• сировина цегельно-черепична – алеврит, алевроліт, аргіліт, глина легкоплавка, лес, сланець, суглинок, супісок;
• корисні копалини, що не включені до Переліку корисних копалин загальнодержавного значення.

Торф у родовищах площею меншою, ніж 1 000 гектарів, відноситься до корисних копалин місцевого значення.

Також хочу відзначити, що зменшено кількість документів, які подаються разом із заявою про надання дозволу на користування надрами без проведення аукціону. Тепер не потрібно надавати довідки про наявність коштів, у тому числі запозичених, довідки установ банків про розрахункові рахунки та копії балансу і фінансового звіту за минулий або поточний роки.
Новим Порядком також враховано потреби надрокористувачів щодо зміни особливих умов, визначених у дозволі, на відміну від попереднього Порядку, та збільшено випадки переоформлення дозволу, що захищає права надрокористувачів. Даний перелік документів щодо кожного виду переоформлення дозволів буде визначено наказом Мінприроди, що підлягає державній реєстрації в Міністерстві юстиції, яким чітко визначено процедуру переоформлення дозволу.

Для довідки
«… Переоформлення дозволу проводиться у разі:
1) реорганізації юридичної особи (надрокористувача) відповідно до законодавства;
2) зміни найменування юридичної особи (надрокористувача), зміни прізвища, імені та по батькові фізичної особи (надрокористувача), а також зміни місцезнаходження надрокористувача;
3) зміни особливих умов, визначених у дозволі;
4) зменшення площі ділянки надр за ініціативою як надрокористувача, так і відповідних контролюючих органів;
5) виявлення невідомих на час надання дозволу даних про нові види корисних копалин і супутні компоненти, а також про нові властивості, якість або кількість корисних копалин після проведення державної експертизи відповідних геологічних матеріалів;
6) виявлення надрокористувачем після отримання дозволу технічних помилок у такому дозволі…»

Пункт 21 Порядку надання у 2010 році спеціальних дозволів на користування надрами


Згідно з новим Порядком, вартість за продовження терміну дії дозволу на геологічне вивчення збільшено до 5 % від початкової ціни продажу дозволу на аукціоні (у минулих порядках це складало 1 %); на видобування – до 20 % (на відміну від торішніх 10 %)… На нашу думку, це повинно стати економічним стимулом для прискорення роботи надрокористувача на родовищі.
А загалом, Порядок надання спеціальних дозволів суттєво змінено і хочу закцентувати, що змінено на користь надрокористувачів – тих, хто дійсно має намір працювати на родовищах.

Скажіть, яким чином надрокористувач може дізнатися про нові правила надання спеціальних дозволів або про те, які документи необхідно подавати на участь в аукціоні тощо?
По-перше, Порядки надання спецдозволів та проведення аукціонів опубліковано в «Офіційному віснику України» та «Урядовому кур’єрі». А по-друге, необхідні документи можна знайти у простий і зручний спосіб на нашому офіційному веб-сайті (ред. – http://www.dgs.kiev.ua/). До речі, надрокористувачі легко відшукають посилання й на інші нормативно-законодавчі акти, які регулюють відносини у сфері надрокористування, а також дізнаються про розпорядок роботи Держгеолслужби та знайдуть перелік документів, необхідних для отримання дозволу на користування надрами. Оскільки сьогодні не можна собі уявити життя без мережі інтернет, саме тому ми поставили за мету активізувати оперативне інформаційне наповнення нашого веб-сайту, аби кожний відвідувач міг швидко і зручно користуватися загальнодоступною геологічною інформацією. На нашому сайті можна отримати інформацію про діяльність Держгеолслужби, її історію, коротко ознайомитися з діяльністю державних геологічних підприємств, почитати новини.
Також на сайті широко представлені оглядові геологічні карти основних родовищ корисних копалин та детальний опис мінерально-сировинної бази нашої країни. Проекти наказів, постанов, законів у сфері надрокористування розміщуються в розділі «Регуляторна діяльність», а вже прийняті нормативно-правові акти – в розділі «Надрокористувачу».
Ми змінили дизайн веб-сайту, з одного боку спростили його, а з іншого – зробили більш живим й активним. Готується також англомовна версія сайту. Його структура не є сталою – звісно, що він буде змінюватися, вдосконалюватися згідно з потребами інтернет-користувачів і надрокористувачів. Адже у своїй діяльності ми керуємося політикою відкритості, прозорості і доступності.

Київ, 18 серпня 2010 р.
Журнал "Продуктивний горизонт", N 7-8'2010


   При використанні материалів посилання на "Продуктивный горизонт" обов'язкове