2013-05-22

Профільний комітет ВР рекомендує доопрацювати проект закону про внесення змін до Кодексу України про надра щодо регулювання деяких питань у сфері користування надрами на території АРК

Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи рекомендує парламенту направити на доопрацювання проект закону про внесення змін до Кодексу України про надра щодо регулювання деяких питань у сфері користування надрами на території Автономної Республіки Крим

На засіданні Комітету зазначалося, що фактично законопроектом (реєстр. №2385) пропонується віднести до компетенції обласних, Київської та Севастопольської міських рад та Ради міністрів Автономної Республіки Крим погодження списання запасів корисних копалин місцевого значення з обліку гірничодобувних підприємств, а також ряд питань видачі спеціальних дозволів на користування надрами, розрахунок початкової ціни продажу на аукціоні дозволу на користування надрами; погодження правил технічної експлуатації, проектів і планів розробки родовищ корисних копалин та переробки мінеральної сировини, обмежувати, тимчасово забороняти (зупиняти) або припиняти користування надрами тощо.

Під час обговорення члени Комітету зазначали, що погодження списання запасів корисних копалин обласними, Київською та Севастопольською міськими радами та Радою міністрів Автономної Республіки Крим пропонується внести до статті 9-1 Кодексу України про надра. За словами народних депутатів, це не узгоджується з положеннями статті 46 Кодексу України про надра "Списання запасів корисних копалин", зміни до якої автором законопроекту вносити не пропонується. Відповідно до зазначеної статті видобуті корисні копалини, запаси корисних копалин, які втратили промислове значення, а також втрачені у процесі видобування або не підтверджені під час наступних геологорозвідувальних робіт чи розробки родовища, підлягають списанню з обліку гірничодобувного підприємства в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів. Зазначений порядок визначений у Постанові Кабінету Міністрів "Про затвердження Положення про порядок списання запасів корисних копалин з обліку гірничодобувного підприємства" від 27.01.95 № 58, а відповідне питання врегульоване чинним законодавством.

Народні депутати також вважають, що віднесення до компетенції Ради міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалини місцевого значення переоформлення, внесення змін, видачу дублікатів, продовження терміну дії, зупинення дії або анулювання, поновлення дії у разі зупинення спеціальних дозволів на користування надрами; розрахунку початкової ціни продажу на аукціоні дозволу на користування надрами; погодження правил технічної експлуатації, проектів і планів розробки родовищ корисних копалин та переробки мінеральної сировини не узгоджується із врегульованими чинним законодавством Положеннями про центральні органи виконавчої влади , що реалізують державну політику у сферах геологічного вивчення та раціонального використання надр, а також охорони праці.

Це у свою чергу призведе до необхідності перегляду існуючої системи організації та здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням законів та інших нормативно-правових актів з питань промислової безпеки, охорони праці, безпечного ведення робіт юридичними та фізичними особами, які відповідно до законодавства використовують найману працю, геологічного вивчення надр, їх використання та охорони, а також раціонального і ефективного використання і переробки мінеральної сировини, ведення єдиної інформаційної системи користування надрами, державного обліку родовищ, запасів і проявів корисних копалин, ведення державного балансу запасів корисних копалин, державного кадастру родовищ і проявів корисних копалин тощо.

У запропонованому законопроекті та супровідних матеріалах, наголошувалося на засіданні, відсутні положення щодо врегулювання зазначених питань та перелік необхідних змін до законодавства у разі прийняття законопроекту, що обумовлює необхідність проведення глибокого аналізу і обґрунтування необхідності та ефективності прийняття законопроекту.

На думку членів Комітету, внесення зміни до статті 34 Кодексу України про надра щодо звільнення від збору за видачу спеціальних дозволів за здійснення видобутку мінеральних вод у частині, що використовуються для лікування на їх території дитячих спеціалізованих санаторно-курортних закладів, що належать Автономній Республіці Крим, призведе до дублювання положення цієї ж статті, згідно з яким не справляється збір за видачу спеціальних дозволів державним дитячим спеціалізованим санаторно-курортним закладам за здійснення видобутку мінеральних вод у частині, що використовується для лікування на їх території. При цьому, у законопроекті не зазначається про державну форму власності дитячих спеціалізованих санаторно-курортних закладів, що належать Автономній Республіці Крим.

На засіданні Комітету також наголошувалося, що прийняття законопроекту призведе до подальшого встановлення додаткових особливостей законодавства для Автономної Республіки Крим.

Верховна Рада України